Pojawiające się technologie zapewniają nowy poziom elastyczności w finansach i księgowości (F&A). Najbardziej efektywne narzędzia nie tylko stosuje się w istniejących modelach biznesowych, ale przede wszystkim są wykorzystywane do większej i szerszej ponownej oceny tego, jak same procesy mogą się zmieniać – do projektowania nowej biznesowej rzeczywistości. Automatyzacja księgowości to termin, który wszedł już na stałe w przestrzeń finansów.
Sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML) i zrobotyzowana automatyzacja procesów (RPA) – to zjawiska, które rewolucjonizują tę branżę. Krótko mówiąc, zespoły finansowe muszą dziś na nowo zaprojektować swoją przyszłość. Jeśli podejdą do automatyzacji konstruktywnie i odważnie, wykorzystując jej wprowadzenie jako okazję do ponownej oceny obecnych praktyk, dostarczą swoim organizacjom więcej, niż to było możliwe kiedykolwiek wcześniej.
Według prognoz MarketWatch, wartość automatyzacji wzrośnie do prawie 9 miliardów dolarów do 2026 r. — skumulowana roczna stopa wzrostu (CAGR) o ponad 29 proc. Wiele z tych narzędzi jest bezpośrednio ukierunkowanych na branże księgową i finansową.
Dostęp do chmury w czasie rzeczywistym, dokładne prognozy, szybki wgląd w szerokie i precyzyjne dane wspierające podejmowanie decyzji biznesowych – te wszystkie czynniki wpływają na całkowitą transformację branży finansów i księgowości. Specjalistów z tego zakresu z kolei stawiają na pozycji partnerów organizacji w planowaniu i podejmowaniu strategicznych decyzji. Rozwój fin-tech poprawia dziś funkcjonowanie wielu aspektów biznesowej rachunkowości. Mimo to, automatyzacja finansów nie wpłynie na eliminację pracy ludzkich rąk, ale znaczne ją usprawni, a obecne w branży stanowiska – dogłębnie przetransformuje.
– Pojawienie się inteligentnej automatyzacji daje zespołom finansowym szybszy dostęp do większej ilości informacji niż kiedykolwiek wcześniej. Mowa o danych, na podstawie których oni i każda inna część organizacji mogą z zyskiem działać. Co więcej, te same narzędzia sztucznej inteligencji nie tylko uzyskują dostęp do informacji — mogą również samodzielnie na nie reagować, bez dalszej interwencji człowieka i dla dobra przedsiębiorstwa jako całości. Automatyzacja jednak wcale nie musi być zagrożeniem. W rzeczywistości może to być obietnica, zwłaszcza, gdy jest to inteligentna automatyzacja, a szczególnie, gdy ma zastosowanie do finansów i księgowości – Kiedy rozpoczynała się moja kariera w Capgemini, miałam do czynienia z papierowymi fakturami, od tego czasu przeszliśmy już szereg transformacji. Dziś wszystko jest zautomatyzowane i po prostu łatwiejsze, choć na początku wydawało się to wyzwaniem. W tej chwili obejmując stanowisko P2P Global Process Owner jestem odpowiedzialna m.in. za koordynację prac finansowo-księgowych między centrami Capgemini zlokalizowanymi w różnych częściach świata i właśnie wdrażanie automatyzacji do projektów, by pracy manualnej było jak najmniej.
– mówi Agnieszka, Leśniak, P2P Global Process Owner w Capgemini Polska.
Rozwiązania technologiczne, które są dziś dostępne, są w stanie prowadzić dokładne księgi, obsługiwać rozliczenia, prognozować przychody i ostrzegać w momencie, gdy budżet może zostać przekroczony. Te narzędzia jednak nie mogłyby funkcjonować bez człowieka – polegają one bowiem na danych wyjściowych, które muszą zostać wypełnione przez zespoły finansowe. To od ludzi prowadzących proces zależy, jak wysoka będzie efektywność zautomatyzowanych rozwiązań – bez odpowiedniej adaptacji oprogramowania przez zespół, nie można mówić o dobrej automatyzacji.
– Przeprowadzając transformacje u naszych klientów, bardzo często wprowadzamy do procesów funkcjonujących w tych organizacjach automatyzacje, które pozwalają nam uwolnić cenne zasoby. Funkcje biznesowe można zautomatyzować, aby sprostać pojawiającym się wyzwaniom, ale inteligentna automatyzacja idzie o krok dalej – uczy się. Przejmuje inicjatywę, kiedy może i zapewnia podstawę do podejmowania decyzji przez ekspertów, kiedy nie może. Dlatego AI ma na celu rozszerzenie i przekształcenie wkładu F&A w organizacje poprzez porównywanie operacji w celu zapewnienia najwyższej wydajności, zmniejszenia całkowitego kosztu usług i wdrożenia docelowego modelu operacyjnego, który aktywnie wspiera biznes
– mówi Adrianna Tomczyk, Senior Business Process Consultant w Capgemini Polska.
Zmiana ról i obowiązków w obrębie zespołów finansowo-księgowych obejmuje zrozumienie sposobu, w jaki zmienia się charakter pracy i odpowiednie zaprojektowanie ich w nowej formie. Dochodzi wówczas do nowych podziałów, kształtowania nowych ról i eliminowania luki w kompetencjach pracowników. Dziś dodatkowo transformacji ulega miejsce, w którym można wykonywać te zadania – z uwagi na hybrydowy charakter zmieniającego się rynku pracy, zadania muszą być realizowane równie efektywnie z biur, domów czy z podróży. Księgowość historycznie zawsze wiązała się z danymi zarządzanymi przez ludzi, dziś technologia jest tak zaawansowana, że niemal całkowicie eliminuje zapotrzebowanie na te działania. Kluczem staje się wówczas identyfikacja tych obszarów, które wymagają połączenie uczenia maszynowego z pracą ludzkich rąk. Narzędzia potrzebują ludzi. Dokładność rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe dopiero w połączeniu z doświadczeniem zespołu staje się przepisem na sukces finansowej automatyzacji.