Tworzenie nowego sposobu myślenia, definiowanie głównych wyzwań i analiza pojawiających się możliwości wokół pracy hybrydowej to spore wyzwanie. Jednak to właśnie strategiczne łączenie ludzi, przestrzeni i technologii pozwala dojść do satysfakcjonującego obie strony porozumienia. W celu stworzenia nowej kultury organizacji, która sprosta modelowi pracy hybrydowej, należy wziąć pod uwagę zarówno przestrzeń biurową, jej design, jak i przede wszystkim potrzeby i style pracy pracowników.
Wszystkie wymienione czynniki mogą potencjalnie, jeśli nie zostaną potraktowane z należytą uwagą, stać się krytyczną przeszkodą dla pracy hybrydowej.
Trudno jest sprawić, aby praca hybrydowa była efektywna w biurach, które mamy obecnie, dlatego należy podjąć próby, aby stare przestrzenie „działały” dla nowych sposobów pracy. O ile przestrzeń nie może „tworzyć” kultury organizacji, to z pewnością może ją wspierać. To sprawia, że świeże spojrzenie na biura i technologie, które budują biuro i panującą w nim atmosferę, jest kluczowym krokiem w tworzeniu kultury hybrydowej. W badaniach Poly dotyczących różnych person, które podkreślają fakt, że różni pracownicy prawdopodobnie będą wykonywać podobne czynności w rozmaitych lokalizacjach i przestrzeniach. Badania wykazały, że w okresie przed pandemią indywidualne miejsca pracy zajmowały średnio 65% powierzchni biurowej. W odpowiedzi na pracę hybrydową oczekuje się, że spadnie ona do około 40%. Kluczowym pytaniem jest to, jak powinna być wykorzystana pozostała część przestrzeni. Wymaga to starannego przemyślenia i przeprojektowania biur i dostosowania ich do takich form, które będą wspierać budowanie więzi i rozwój efektywnej kultury hybrydowej.
Należy spojrzeć na sprawę z nieco szerszej perspektywy. Mianowicie, jednym z podstawowych elementów, który aktualnie jest obecny tylko w 15% miejsc pracy, jest wyposażenie sal konferencyjnych technologię VC (virtual circuit – połączenie urządzeń i danych w łączach synchronicznych lub niesynchronicznych, jako obieg pomiędzy dwoma obiektami końcowymi lub urządzeniami w ramach jednej sieci np. VPN). Jest więc to priorytet w zakresie bieżących inwestycji w technologię. Podczas gdy równość cyfrowa w spotkaniach synchronicznych ma kluczowe znaczenie, w przypadku gdy zespoły spotykają się fizycznie rzadziej i mogą być rozmieszczone w różnych strefach czasowych, należy również rozważyć komunikację asynchroniczną.
Nie można pozostawić kultury hybrydowej przypadkowi. Wymaga to od organizacji zdefiniowania podstawowych wartości i jasnego określenia, co to oznacza w świecie hybrydowym. Stworzenie nowej kultury będzie wymagało zaangażowania całego zespołu – bez względu na pozycję w firmie. Należy pamiętać, że sztywny zestaw szczegółowych zasad może zawieść, szczególnie w organizacjach, w których pracownicy czują, że wreszcie mają pewną autonomię nad swoim życiem zawodowym. Oznacza to, że modelowanie i wsparcie ze strony liderów oraz menedżerów wyższego szczebla musi być zrównoważone.
Więcej o budowaniu kultury organizacji w modelu współpracy hybrydowej znajdą Państwo w opracowaniu Poly i Worktech Academy „Hybrid Heaven or Hell? The journey to hybrid working”.