Home / Flota / CFM – jaka przyszłość tego sektora?

CFM – jaka przyszłość tego sektora?

Sektor CFM w odróżnieniu od leasingu z każdym rokiem rozwija się bardzo stabilnie.

W dobie zawirowań na rynku i słabych ocen wzrostu gospodarczego przewidywane notowania wyglądają obiecująco. Najświeższe prognozy opublikowane przez firmę Deloitte pokazują, że w najbliższych latach (2013-2015)  dostrzegalny będzie wzrost rynku leasingu o 9 procent rocznie, a dla segmentu CFM – o 20 procent

 

 

Choć powyższe dane wydają się być bardzo optymistyczne, to przy obecnym stanie gospodarki jest to wręcz mało prawdopodobne. Z pewnością rynek wynajmu długoterminowego ma przed sobą rok umiarkowanego wzrostu.

Stabilna sytuacja sektora Car Fleet Managment spowodowana jest tym, iż użytkownikami powyższej  oferty są głównie duże spółki, w których reorganizacja floty samochodowej przebiega systemowo i jest z góry zaplanowana na kilka, a nawet kilkanaście lat. Oczywiście różnice te mogą wynikać z większej bądź też mniejszej liczby wymienianych aut, wiążącej się z drobnymi korektami wprowadzanymi do budżetów.

W ostatnim czasie mocno zauważalne są działania tzw. downgrade. Polegają one na obniżeniu standardów pojazdów dla pracowników danej firmy. Pomimo wprowadzania istotnych zmian w polityce flotowej nie powodują one spadku liczby floty klienta, a co za tym idzie – obniżenia mobilności pracowników. Jest to raczej wynik poszukiwania oszczędności, pozwalający zminimalizować miesięczne koszty utrzymania samochodów.

Rok 2012 stał pod znakiem zapytania – w związku z czarnym scenariuszem znacznego spowolnienia gospodarczego. W zaistniałej sytuacji nie tylko klienci zauważyli potrzebę optymalizacji floty, ale również sektor CFM  stara się dostosować do zmieniającej się sytuacji. Firmy te dopasowują swoją ofertę do szerszej grupy użytkowników. Schodzą do niższych sektorów czyli małych i średnich przedsiębiorstw, które do pewnego czasu nie cieszyły się zainteresowaniem wśród grupy CFM. Oferta, którą przygotowywano dla mniejszych organizacji, była zdecydowanie mniej elastyczna i nie dawała zbyt dużych możliwości rozwoju. Teraz jest szersza i bardziej dostosowana do indywidualnych potrzeb zainteresowanych.

 

Rynek rozwija się w stopniu umożliwiającym obsłużenie mniejszych spółek na standardach zarezerwowanych do niedawna dla dużych kontrahentów. Doskonałym przykładem podejmowania tego typu działań jest oferta Sixt Polska. Dzięki rozbudowanej sieci kontaktów w produkcie rent a car, w którym Sixt jest jednym z liderów w kraju,  firma ma dostęp do klientów o zróżnicowanym potencjale zakupowym.

 

Wieloletnie doświadczenie zatrudnionych pracowników ułatwia dywersyfikację proponowanej oferty pomiędzy dużych strategicznych kontrahentów a mniejsze spółki, posiadające flotę 5-10 samochodów. Gotowość do natychmiastowej obsługi klienta bez względu na jego wielkość i doświadczenie w tym zakresie stanowi niezaprzeczalny atut spółki. Biorąc pod uwagę powyższe przewidywania oraz pozytywne nastawienie firm z branży CFM coraz więcej przedsiębiorstw zamiast zakupu samochodów do floty decyduje się na długoterminowy wynajem. Jest to atrakcyjne rozwiązanie, które nie wymaga jednorazowego nakładu finansowego. Należy jednak pamiętać, by wybór partnera przy wynajmie długoterminowym był przemyślany. Współpraca taka jest z reguły długofalowa, a zła decyzja może mieć negatywne konsekwencje przez wiele lat.

 

Kwestia wyboru spółki obsługującej flotę jest zagadnieniem bardzo szerokim. Firma wynajmująca samochody, która rozpocznie współpracę z nowym klientem, a nie dokona  analizy aktualnej jego floty oraz nie określi potrzeb zainteresowanych, nie jest warta uwagi. Kluczowe jest sprawdzenie istniejącego parku samochodowego pod względem ilości przebytych kilometrów, przestojów czy też rozmieszczenia geograficznego. Dzięki tym danym oraz statystykom z poprzednich lat będzie można odpowiednio dobrać najkorzystniejsze rozwiązania, ułatwiające efektywnie funkcjonowanie.

Powyższe działania pozwalają optymalizować flotę, a w dłuższej perspektywie okażą się korzystne finansowo. W zależności od ilości zatrudnionych osób posiadających samochód służbowy, prowadzona jest odmienna polityka. Dla porównania, przy zatrudnionych 150 handlowcach, podróżujących po całej Polsce, pokonujących ok. 50 tys. km rocznie, tworzona strategia będzie znacznie bardziej rozbudowana i szczegółowa, niż w mniejszej firmie, o liczbie osób nie przekraczającej 30 pracowników, dla których pojazdy są tylko dodatkiem do pensji, a nie koniecznym narzędziem pracy.

 

cfmZanim potencjalnemu użytkownikowi zostaną zaprezentowane możliwe rozwiązania modyfikujące obecną politykę, należy zbadać czy aktualna strategia nie jest już przestarzała. Firmy CFM w obecnych czasach traktowane są jako zewnętrzny dział do zarządzania flotą, który sugeruje ewentualne zmiany, wsparcie online oraz koordynacje wdrożonej strategii przez cały okres współpracy. Jeżeli przeprowadzona na początku analiza została przygotowana odpowiednio, po zaledwie kilku tygodniach dostrzegalne będą pierwsze rezultaty – uważa Łukasz Żurek, Dyrektor Zarządzający ds. Leasingu w Sixt rent a car.