Jak cię widzą, tak cię piszą – mówi znane powiedzenie. Czy na sukces firmy i jej prestiż wpływ będzie zatem miała również estetyka otoczenia jej siedziby? Warto wziąć pod uwagę fakt, że może mieć to znaczenie w relacjach z klientem.
Przedsiębiorstwo może osiągnąć sukces nie tylko poprzez swoje produkty czy usługi.
Jeśli chcemy wywrzeć dobre pierwsze wrażenie na kliencie, powinniśmy zastanowić się nad tym, jak prezentuje się nasza firma na zewnątrz – w tym przypadku chodzi o sam obiekt i jego otoczenie. To „wartość dodana”, która może mieć wpływ na sposób postrzegania danego podmiotu gospodarczego przez klientów. Sama zatem estetyka budynku oraz otoczenia, które powinno się z nim komponować i tworzyć zadbaną i spójną całość, może mieć duże znaczenie wizerunkowe.
Porządek wewnętrzny
To, że wewnątrz siedziby firmy powinien panować idealny porządek, nie podlega raczej dyskusji. Już przekraczając jej próg, klient wyrabia sobie opinię o tym, jak bardzo przedsiębiorstwo jest dla niego przyjazne i jak jest zorganizowane. W tej sytuacji rzeczą oczywistą wydaje się więc codzienne sprzątanie biur, holi, toalet czy zaplecza socjalnego. Najczęściej w tym celu wynajmowane są specjalistyczne firmy, takie jak np. MBT Engineering Sp. z o.o., które posiadają już doświadczenie w realizacji tego typu prac, a przy tym dysponują odpowiednim sprzętem i środkami umożliwiającymi ich wykonywanie.
Zewnętrzna prezencja
Równie ważne są też zewnętrzne walory estetyczne. Klienci bowiem zwracają uwagę na to, jak dany budynek prezentuje się pod względem architektonicznym. Patrzą również, czy otoczenie, w którym siedziba firmy się znajduje, jest zadbane, ponieważ obrazuje to, jaki stosunek do środowiska naturalnego ma dany podmiot. Całoroczne sprzątanie śmieci, utrzymanie zieleni, w tym m.in. koszenie trawy, a w okresie zimowym z kolei odśnieżanie całego terenu, to kwestie, o które firma powinna dbać. Podobnie zresztą ma się sprawa z przeprowadzanymi remontami – trzeba wówczas zatroszczyć się o jak najszybsze i dokładne sprzątanie pobudowlane. Zarówno to, jak i wcześniej wspomniane utrzymanie zieleni czy czystości chodników o każdej porze roku można powierzyć podmiotom, które świadczą tego typu usługi na co dzień.
Obowiązek a podniesienie osiąganych dochodów
Dbanie o czystość wokół siedziby firmy to obowiązek przedsiębiorcy. Jak więc zakwalifikować tego rodzaju wydatek w firmowym budżecie? Czy są to już może nakłady pieniężne na reprezentację, które ustawodawca wyłączył z kosztów podatkowych? Mimo iż ustawa o PIT nie zawiera precyzyjnego pojęcia reprezentacji, to jednak takie kwestie jak utrzymanie zieleni czy prace porządkowe wokół biura nie są do niej zaliczane. Są to jednak wydatki, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przy uzasadnieniu, że są one racjonalne, a ich poniesienie wpłynie na podniesienie osiąganych dochodów – jak najbardziej można je w ten sposób zaksięgować.