Przedsiębiorcy rezygnują z inwestycji we własne floty samochodów. Zamiast tego chętniej korzystają z wynajmu średnioterminowego, który znacznie zyskał na atrakcyjności.
Rynek usług świadczonych przez wypożyczalnie samochodów dla klientów instytucjonalnych podlega istotnym zmianom. Przedsiębiorcy w ramach optymalizacji kosztów przenoszą ciężar związany z przygotowaniem i użytkowaniem floty na podmioty z branży rent a car. Wynajem średnioterminowy staje się realną alternatywą dla utrzymywania własnego parku pojazdów osobowych i dostawczych. I to nie tylko ze względu na koszty, ale także dzięki możliwości konfigurowania aut zgodnie z wymogami klienta. Wypożyczalnie przygotowują bowiem pojazdy „szyte na miarę” z uwzględnieniem specyfiki działania oraz indywidualnych potrzeb przedsiębiorców.
„Klienci instytucjonalni przywiązują dużą wagę do kosztów użytkowania aut, komfortu rozliczeń podatkowych oraz wszelkich nieplanowanych wydatków takich jak naprawa uszkodzonego pojazdu. Doceniają jednocześnie wygodę eksploatacji oraz możliwość łatwej zmiany wynajmowanych samochodów, co nie jest takie oczywiste w przypadku floty własnych pojazdów” – mówi Paweł Reczyński, pełnomocnik zarządu Carsson Car Rental.
Klienci instytucjonalni zastępując swoje auta samochodami z wypożyczalni, zwykle wybierają wyposażenie wyższe niż standardowe. Pojazdy segmentu B (np. Opel Corsa, Skoda Fabia, Seat Ibiza) oraz C (Ford Focus, Toyota Auris) są wzbogacane o firmowe radio multimedialne z nawigacją satelitarną, klimatyzację, tempomat oraz pakiet obejmujący elektryczne sterowanie szybami i lusterkami. Rosnącym powodzeniem cieszą się dodatki zwiększające funkcjonalność. Na liście pożądanych dodatków są m.in. zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz… USB. Gniazdo to jest wykorzystywane nie tylko do podłączania pamięci z muzyką, ale przede wszystkim do ładowania baterii w smartfonach. Dla fleet managerów oznacza to m.in. redukcję kosztów na dodatkowe akcesoria takie jak samochodowe ładowarki do służbowych telefonów.
Coraz większy nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo podróżowania. Stąd, jeśli tylko w danym modelu jest dostępna opcja reflektorów ksenonowych, przedsiębiorcy, chętnie je zamawiają. Doceniają również wydłużony okres eksploatacji, co oznacza oszczędności na wymianie tradycyjnych żarówek i unikanie przestojów w serwisie, kiedy nawet podstawowe czynności obsługowe wymagają wykwalifikowanej obsługi. „Niezależnie od klasy samochodu, klienci instytucjonalni coraz częściej rezygnują z podstawowych, najuboższych wersji, a w ich miejsce wybierają odmiany ze ściśle określonym wyposażeniem. Auta konfigurowane są w ramach „złotego środka”, by zyskać na funkcjonalności oraz zapewnić odpowiednie warunki podróżowania” – mówi Paweł Reczyński, pełnomocnik zarządu Carsson Car Rental.