Giulia 2016, najnowsza sportowa limuzyna marki Alfa Romeo, może zrewolucjonizować rynek flotowych pojazdów segmentu premium. Model, wyprzedzający konkurentów pod względem osiągów i wzornictwa, cieszy się rosnącą popularnością.
W pierwszym półroczu 2016 roku marka Alfa Romeo osiągnęła we Włoszech sprzedaż na poziomie około 19 tysięcy sztuk – o 9,7% więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Główną przyczyną tego wzrostu była Giulia. W pierwszym miesiącu po wprowadzeniu na rynek osiągnęła 12-procentowy udział w segmencie D, zajmując czołowe miejsce w swojej kategorii. W samym tylko czerwcu zarejestrowano tam 3,8 tysiąca samochodów tej linii. Marka Alfa Romeo odnotowała w związku z tym wzrost na poziomie 34,1%. Z czego wynika popularność Giulii 2016?
Wyrazisty styl
Alfa Romeo Giulia 2016 nawiązuje do najlepszych tradycji włoskiego designu. Przejawiają się one w wyczuciu proporcji, wyrafinowanej prostocie oraz najwyższej dbałości o jakość – zarówno na zewnątrz, jak i w środku samochodu. Nadwozie, przypominające kota uchwyconego tuż przed skokiem, jest niezwykle „plastyczne” i po prostu cieszy oko. Wyróżnia się bardzo krótkimi zwisami, cofniętą kabiną, „wspartą” na kołach napędowych oraz długą maską silnika i pociągłymi błotnikami przednimi. Tylne są natomiast duże i muskularne – wyraźnie wskazują punkt, w którym moc przekazywana jest na jezdnię. Kształt ten jest logicznym wynikiem umieszczenia silnika i elementów mechanicznych między dwiema osiami – tak, by jak najlepiej zbilansować masy. Z proporcji tych powstaje dynamiczna forma o zaokrąglonych krawędziach. Smukły samochód w kształcie „kropli” przypomina dzięki temu jedno z najpiękniejszych aut wszechczasów – Giuliettę Sprint. Sportową sylwetkę nadwozia podkreśla dodatkowo kolorystyka. Dostępne są: trzy lakiery pastelowe (biały, czarny i czerwony), osiem metalizowanych (czarny, cztery odcienie szarości, grafit, niebieski i czerwony) oraz dwa lakiery trójwarstwowe dla najbardziej ekskluzywnej wersji Giulia Quadrifoglio (biały Trofeo i czerwony Competizione). Wnętrze zostało stworzone w sposób świadczący o koncentracji projektantów na zapewnieniu kierowcy maksymalnego komfortu – zgodnie ze znanym w architekturze dążeniem, by odnaleźć równowagę między pragnieniami człowieka a potrzebami konstrukcyjnymi. Kokpit jest czysty i prosty. Wrażenie to uzyskano poprzez efektownie ułożony tunel środkowy, delikatnie wygiętą deskę rozdzielczą i małą kierownicę. Zaprojektowano ją tak, aby mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. Wszystko to zostało wykonane z dużą starannością i z użyciem wysokiej jakości materiałów -miłych dla oka i przyjemnych w dotyku. Sposób ich połączenia świadczy o rzemieślniczym kunszcie autorów. Jednak atrakcyjny wygląd to tylko jeden ze składników, decydujących o sukcesie Giulii. Co najmniej tak samo ważne okazały się jej osiągi i zastosowane rozwiązania techniczne.
Innowacyjne silniki
Jednostki napędowe samochodów z gamy Giulia 2016 to czterocylindrowe maszyny najnowszej generacji. Produkowane są we Włoszech w oparciu o innowacyjne procesy pozwalające uzyskać niezwykłą wydajność i parametry pracy. Silnik 2.2 Diesel jest pierwszym w historii Alfa Romeo silnikiem wysokoprężnymw 100% zbudowanym z aluminium. Charakteryzuje się układem wtryskowym MultiJet II z Injection Rate Shaping (IRS) i ciśnieniem roboczym 2000 bar. Sterowana elektrycznie turbosprężarka ze zmienną geometrią reprezentuje najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie mechaniki i minimalizuje czas reakcji, zapewniając jednocześnie korzyści pod względem wydajności. Silnik 2.2 Diesel dostępny jest w wersjach: z mocą 180 KM przy 3.750 obrotów/ min. (maksymalny moment obrotowy to 450 Nm przy 1.750 obrotów/min.) oraz 150 KM przy 4.000 obrotów/min. (maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1.500 obrotów/min). Obydwa warianty można zestawić z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów lub automatyczną, ośmiostopniową. Dostępny jedynie w topowej wersji Quadrifoglio benzynowy silnik 2.9 V6 BiTurbo o mocy 510 KM to wyjątkowa pod względem technologii i osiągów maszyna inspirowana technologią Ferrari. W całości wykonany jest z aluminium, co pozwala zredukować całkowitą masę samochodu. Maksymalny moment obrotowy silnika przekracza 600 Nm, zapewniając w ten sposób pierwszorzędne osiągi: maksymalną prędkość 307 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Pomimo to, 2.9 V6 BiTurbo benzyna o mocy 510 KM jest najlepszym w swojej klasie silnikiem pod względem ilości wytwarzanych spalin. Gwarantuje niskie zużycie paliwa dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów i emituje zaledwie 198 g CO2 /km.
Wyjątkowe rozwiązania techniczne
Według projektantów Alfa Romeo, elektroniczne systemy wspomagania nie powinna być inwazyjne. Mają raczej spotęgować pozytywne doznania z jazdy, zapewnione przez rozwiązania wdrożone w obszarze podwozia i zawieszenia. Nowa Giulia jest w związku z tym wyposażona – w standardzie lub na zamówienie, w zależności od wybranego poziomu– w szereg zwiększających komfort i bezpieczeństwo układów. Ich lista obejmuje:
• AlfaTM Torque Vectoring – podwójne sprzęgło zintegrowane z mechanizmem różnicowym. Steruje odrębnie przekazaniem momentu na każde z kół, gwarantując bezpieczeństwo w warunkach niskiej przyczepności;
• Integrated Brake System (IBS) –elektro-mechaniczny układ łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców. Zapewnia natychmiastową reakcję i rekordowo krótką drogę hamowania: ze 100 do 0 km/h – na 38,5 metrach oraz na 32 metrach dla najlżejszej i najbardziej ekskluzywnej wersji Quadrifoglio;
• Forward Collision Warning (FCW) – system informujący o ryzyku kolizji na danym pasie ruchu dzięki czujnikom radarowym i kamerze wmontowanej w przednią szybę;
• Autonomous Emergency Brake (AEB) – automatyczny hamulec, pozwalający uniknąć kolizji lub zminimalizować jej następstwa. Interpretuje informacje pochodzące z radaru i kamery. Jest w stanie wyhamować samochód samodzielnie z prędkości do 65 km/h;
• Lane Departure Warning (LDW) – system, który ostrzega przed niezamierzonym zjechaniem z własnego pasa ruchu;
•Blind Spot Monitoring (BSM) – asystent martwego pola. Monitoruje poprzez czujniki obszar wokół samochodu, wspomagając kierowcę podczas zmiany pasa ruchu i manewru wyprzedzania;
• AlfaTM Active Aero Splitter – przedni wysuwany spoiler z włókna węglowego, który aktywnie zarządza dociskiem aerodynamicznym, zapewniając w ten sposób lepsze osiągi i przyczepność;
• AlfaTM DNA i AlfaTM DNA Pro – programy jazdy, modyfikujące zachowanie samochodu w oparciu o wybór dokonany przez kierowcę;
• AlfaTM Chassis Domain Control (CDC) – „mózg” samochodu, kontrolujący inne systemy elektroniczne;
• Zawieszenia z ekskluzywną technologią Alfa™Link – dwuwahaczowe zawieszenie, które neutralizuje nierówności, gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach;
• System Connect 3D Nav z 8,8-calowym wyświetlaczem – interfejs zintegrowany z deską rozdzielczą samochodu, wyposażony w zaawansowany system rozpoznawania głosu i umożliwiający pełną łączność ze wszystkimi urządzeniami mobilnymi;
• Interfejs człowiek-maszyna – wszystkie dostępne urządzenia, przyrządy, wyświetlacze i liczniki skierowane są w stronę kierowcy i zaprojektowane w sposób umożliwiający proste zarządzanie nimi podczas jazdy;
•Deska rozdzielcza – w zależności od wybranego typu wyposażenia dostępne są dwie wielkości kolorowego wyświetlacza: 3,5 lub 7 cali. Urządzenie zapewnia kierowcy dostęp do wszystkich podstawowych informacji na temat samochodu, jak: przyspieszenie boczne, zużycie paliwa, czy sugerowane zmiany biegów. Zakres widocznych treści zależny jest od wybranego trybu jazdy;
•Światła przednie i tylne – reflektory przednie wykorzystują technologię AFS (System Adaptacyjnego Oświetlenia Przedniego), zmieniającą kierunek wiązki światła podczas pokonywania zakrętów. Dostępne są one w trzech różnych wersjach:
– lampy halogenowe
– oświetlenie ksenonowe z wykorzystaniem modułu 25W lub 35W, wyposażonego w lampy o temperaturze barwowej równej 4500 K. Są one zdolne do zwiększania natężenia strumienia światła i jego rozproszenia, przy mniejszym zużyciu energii. Zwiększają widoczność w nocy o 200% i podnoszą poziom bezpieczeństwa. Dzięki nim można zobaczyć przeszkodę co najmniej o jedną sekundę wcześniej niż przy standardowym oświetleniu, co zapewnia krótszą o 28 metrów drogę hamowania przy jeździe z prędkością 50 km/h. Reflektory tylne w technologii LED w unikalny i charakterystyczny sposób podkreślają wygląd samochodu i dają znaczące korzyści w zakresie bezpieczeństwa dzięki szybszej aktywacji podczas hamowania.
Gama Alfa Romeo Giulia
W krajach Europy, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce, oferowane są trzy wersje Giulii 2016 (Giulia, Super i Quadrifoglio) z pięcioma rodzajami silników (Diesel 2.2 150 KM lub 180 KM z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz silnik benzynowy 2.9 V6 Biturbo o mocy 510 KM połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów).
Giulia – werjsa podstawowa – jest w standardzie wyposażona w opisane powyżej systemy bezpieczeństwa czynnego (FCW, AEB), zintegrowany system hamowania (IBS), ostrzeganie przed niezamierzonym zjechaniem z własnego pasa ruchu (LDW) i tempomat z ogranicznikiem prędkości. Do nieodpłatnych dodatków należą także: felgi ze stopów lekkich o rozmiarze 16″, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, system Alfa DNA oraz system audio Connect 6,5″.
Wersja Super oferuje wszystko to, co zawiera w sobie wersja Giulia i dodatkowo wzbogacona jest o: siedzenia pokryte skórą i tkaniną w różnych odcieniach, specjalne wykończenie wnętrza i felgi ze stopów lekkich o rozmiarze 17″.
Topowa wersja gamy – Quadrifoglio – posiada dodatkowo w standardzie m.in.: fotele sportowe obite skórą i tkaniną Alcantara, kierownicę z czerwonym przyciskiem uruchamiania, elementy wykończeniowe z włókna węglowego we wnętrzu i zewnętrzne spoilery aerodynamiczne. Komfort i bezpieczeństwo zapewniają technologie, takie jak asystent martwego pola (BSM) i kamera tylna, a oprócz tego reflektory ksenonowe 35W w technologii AFS. Wariant wyposażony jest także w takie elementy, jak: system Active Aero Splitter, dedykowane systemy poprawiające hamowanie, selektor DNA Pro z trybem Race, który współpracuje z systemem CDC (Chassis Domain Control) oraz układ Torque Vectoring.
Ceny gamy Giulii w Polsce rozpoczynają się od 139 000 zł, Dodatkowo planowana jest wersja Giulia Business zaprojektowana specjalnie dla firm i przedsiębiorców. Z myślą o nich, wyłączny dystrybutor marki w naszym kraju przygotował następujące usługi:
• Dedykowana oferta zakupu pojazdu,
• Pomoc w doborze optymalnej formy finansowania pojazdu, dopasowanej do specyfiki danego Klienta (Leasing, Kredyt, Wynajem długoterminowy w ramach FCA Fleet Services),
• Przedłużona gwarancja,
• Pakiety Serwisowe. Marka Alfa Romeo przewidziała specjalne warunki sprzedaży dla wybranych grup zawodowych. Preferencyjna oferta kierowana jest do prawników, radców prawnych, notariuszy, sędziów, adwokatów, prokuratorów, komorników, lekarzy wielu specjalności (w tym fizjoterapeutów i weterynarzy) oraz farmaceutów. Istnieje także możliwość doposażenia samochodów w akcesoria z obszaru estetyki, funkcjonalności i bezpieczeństwa dostępne w asortymencie marki Mopar. Lista 80 propozycji obejmuje m.in.: specjalnie zaprojektowane felgi aluminiowe dostępne w rozmiarach 17”, 18” i 19”, alarmy, czujniki parkowania, śruby antywłamaniowe czy homologowane foteliki dziecięce.