W pierwszym półroczu 2016 roku polscy leasingodawcy sfinansowali inwestycje o łącznej wartości 28,1 mld zł. Ponad 40% tej kwoty stanowiły zakupy samochodów. Rynek flotowy rozwija się jednak nie tylko ilościowo, ale także jakościowo. Działające na nim podmioty coraz częściej oferują przedsiębiorcom pakiety usług ułatwiających zarządzanie taborem.
Związek Polskiego Leasingu przewiduje, że dynamika branży, w której działają stowarzyszone firmy, osiągnie w tym roku poziom 17,3%. Już dziś dzięki tej formie finansowania w naszym kraju realizowanych jest 43,1% inwestycji biznesowych w aktywa ruchome – niespełna 5 punktów procentowych mniej niż poprzez kredytowanie. Leasing jest najczęściej wykorzystywany jako sposób pozyskania pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 t. Wydatki na tę grupę produktów stanowią na polskim rynku 41,2% jego struktury. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, nakłady na samochody wzrosły z 8,77 do 11,57 mld złotych, osiągając dynamikę na poziomie 32%. Eksperci oceniają, że inwestycje tego typu w długoterminowej perspektywie będą stanowić główny motor rozwoju branży leasingowej. – Wzrost segmentu pojazdów lekkich jest mocno skorelowany z trendami w polskiej gospodarce: popyt krajowy rośnie w oparciu o wydatki konsumentów (co napędza obroty w handlu detalicznym), poprawia się kondycja finansowa przedsiębiorstw, nastroje konsumentów są dobre. Na rynek wpływa też mocny impuls fiskalny dla zakupu aut, szczególnie w segmencie premium (możliwość odliczenia 50% VAT przy zakupie oraz 50% VAT-u od paliwa). Przekłada się to na znacznie szybciej rosnące rejestracje nowych pojazdów na firmy niż na klientów indywidualnych – mówi Marcin Nieplowicz, Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego Leasingu. Znaczenie dla wzrostu zainteresowania przedsiębiorców rozbudową floty mają jednak także wprowadzane przez dostawców pakiety usług, gwarantujące ich klientom komfortowe korzystanie z samochodów służbowych. Przykładem jest „Program dla Firm” oferowany przez grupę FCA.
O zasady jego funkcjonowania zapytaliśmy Tomasza Chojeckiego, Key Account Managera FCA Poland.
Modern Office Manager: Jakie są założenia oferowanego przez FCA „Programu dla Firm”?
Tomasz Chojecki: „PdF” ma na celu zagwarantowanie klientom instytucjonalnym oraz osobom prowadzącym działalność gospodarczą korzystnych, preferencyjnych i jednolitych warunków serwisowych na terenie całego kraju. Objęte są nim następujące marki: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Abarth i Fiat Professional. Program polega na przyznaniu przedsiębiorcom, którzy posiadają w swoim parku min. 10 samochodów grupy FCA (kupionych w autoryzowanej sieci sprzedaży), szeregu korzyści w zakresie obsługi serwisowej.
Jakiego rodzaju preferencyjne warunki obsługi przyznawane są uczestnikom programu?
W ramach serwisowego „Programu dla Firm” gwarantujemy klientom:
1. możliwość dokonywania napraw i przeglądów w sposób bezgotówkowy u wszystkich dealerów biorących udział w „PdF”,
2. otrzymywanie zbiorczej faktury za wszystkie usługi wykonane u dealerów „PdF” w danym miesiącu,
3. płatność w cyklu miesięcznym na zasadzie zbiorczego przelewu do FCA za wszystkie usługi wykonane u dealerów „PdF”,
4. przesyłanie elektronicznego zestawienia szczegółowych informacji nt. czynności serwisowych wykonanych w danym miesiącu rozliczeniowym z wykazem użytych części zamiennych oraz takimi informacjami, jak: numer rejestracyjny i numer nadwozia naprawianego pojazdu, kod i nazwa dealera, data otwarcia zlecenia, przebieg samochodu w kilometrach,
5. autoryzację napraw u klienta poprzez wskazanego menadżera flotowego,
6. wykonywanie obsługi serwisowej według jednolitych stawek za robociznę u wszystkich dealerów „PdF”,
7. upust na części zamienne i akcesoria wykorzystywane podczas obsługi serwisowej pojazdów,
8. pierwszeństwo obsługi pojazdu,
9. jednolite technologicznie czasy operacji serwisowych,
10. samochód zastępczy dostępny od pierwszego dnia naprawy, odpłatnie według jednolitych, preferencyjnych stawek z określonym limitem dziennym przebiegu kilometrów,
11. bezpłatne mycie samochodu po obsłudze serwisowej,
12. koordynację działań przez Dealera- -Opiekuna przypisanego w umowie,
13. dodatkowo, jeśli konkretny dealer ją oferuje, usługę – door-to-door, odpłatnie według uzgodnionego z dealerem cennika. Co istotne, „Program…” obejmuje zasięgiem cały obszar naszego kraju.
Jak w praktyce wygląda korzystanie z „PdF”?
W razie potrzeby wykonania usługi serwisowej w ramach „Programu dla Firm” obowiązuje następująca procedura:
1. Użytkownik kontaktuje się celem umówienia wizyty z Dealerem-Opiekunem bądź bezpośrednio z dealerem mającym wykonać usługę.
2. W punkcie obsługi użytkownik okazuje certyfikat lub Złotą Kartę. Na ich podstawie weryfikowane jest, czy pojazd objęty jest programem. Po przyjęciu samochodu do obsługi serwisowej klient otrzymuje informacje o przewidywanym czasie jej trwania.
3. Na życzenie klienta dealer udostępnia samochód zastępczy.
4. Po otwarciu zlecenia i określeniu zakresu napraw dealer kontaktuje się z upoważnioną przez klienta osobą w celu autoryzacji zakresu i kosztów naprawy.
5. Jeśli podczas wykonywania usługi serwisowej okaże się, że konieczne są nieprzewidziane dotąd działania lub muszą zostać użyte dodatkowe, nieobjęte autoryzacją części, zaktualizowane zestawienie czynności przedstawiane jest do akceptacji.
6. Dealer dokonuje naprawy w zakresie ustalonym z klientem według jednolitych technologicznie czasów operacji serwisowych. W przypadku przeglądów okresowych, dealerzy mogą rozszerzyć usługę o dodatkowe czynności kontrolne. Warunkiem jest uzyskanie zawczasu akceptacji zakresu proponowanych prac przez osobę upoważnioną do autoryzacji po stronie klienta.
7. Po wykonaniu usługi klient odbiera samochód. Serwis w całości odbywa się bezgotówkowo. Przystąpienie do „Programu dla Firm” gwarantuje komfortową realizację napraw i przeglądów, krótszy czas obsługi oraz zapewnienie mobilności klientów dzięki samochodom zastępczym.
Naprawy są rozliczane w uporządkowany, wygodny sposób w cyklu miesięcznym. Wszystko to sprawia, że korzystanie z floty staje się proste i bezproblemowe.