Home / Office Design / Dobrze zaprojektowane biuro.

Dobrze zaprojektowane biuro.

Co zrobić, żeby wyjście do pracy budziło pozytywne, a nie negatywne emocje? Jak sprawić, aby każdy początek tygodnia okazał się łagodniejszy, a praca przyjemniejsza? Jak spowodować, by biuro sprzyjało lepszej i bardziej efektywnej pracy? Jak podzielić przestrzeń, godząc różne funkcje i indywidualne predyspozycje pracowników? Na pewno pomoże w tym spora ilość kofeiny i dobrze zaprojektowane biuro.

Office. People Having Fun And Racing On Chairs. Happy Smiling Young Men And Women In Casual Clothes Having Race At Speed In Modern Light Office. Team Building Event. High Resolution.

 

Kończy się okres urlopowy – powrót do pracy po wspaniałych wakacjach bywa bardzo trudny. Ba! Poniedziałki w biurze bywają bardzo trudne. Poniedziałki w biurze w dżdżysty, jesienny dzień, w którym właśnie zepsuł się ekspres do kawy, bywają ekstremalnie trudne. A najtrudniejszy jest powrót do biura, którego nie lubimy i w którym źle się czujemy.

 

W korporacjach i wielu mniejszych firmach najpopularniejszym systemem pracy jest ten w open space`ach. Dzięki temu rozwiązaniu komunikacja między pracownikami jest szybsza i sprawniejsza, jednak wiąże się to również z wieloma niedogodnościami. Richard de Dear i Jungsoo Kim przepytali 42 tysiące pracowników z 303 różnie urządzonych biur. Ci, którzy pracowali w biurach typu open space, opisywali je jako miejsca hałaśliwe, rozpraszające, stresujące i absolutnie niesprzyjające efektywności*.

startup business multiethnic team discussing new business plan in modern bright office interior brainstorming, working on laptop and tablet computer

Nic dziwnego – szum komputerów, drukarek, rozmów, dzwoniących telefonów; to wszystko wpływa na rozkojarzenie i utrudnia skupienie w pracy. Wielu pracujących w otwartych przestrzeniach skarży się, że ich produktywność jest niższa niż w samodzielnych, zamykanych gabinetach i lepiej czułoby się pracując na osobności lub w niewielkich grupach. Pracownik, który nie może skupić się na swojej pracy, a otoczenie go rozprasza lub demotywuje, nie sprzyja kreatywności czy analitycznemu myśleniu, jest mniej efektywny. Dla pracodawcy wiąże się to często z realnymi stratami finansowymi.

 

To, od czego należałoby rozpocząć projekt biura, to ustalenie, jaki rodzaj pracy będzie w nim wykonany i jak będzie wyglądał typowy dzień pracowników.

Orange and blue chairs open office interior with a conrete floor, rows of computer desks and blue and orange office chairs near them. Wooden doors 3d rendering mock up

 

Inaczej funkcjonuje siedziba banku zatrudniająca wielu analityków i ekonomistów, a inaczej kreatywne biuro reklamy, której czas pracy jest nieregularny. – podpowiada architekt Izabela Gemzała, autorka bloga prostyplan.pl. Podejście w indywidualny sposób do nawyków pracowników, faktycznego charakteru ich pracy i ograniczeń przestrzeni biura pozwoli wydzielić miejsca i strefy pracy indywidualnej i grupowej, miejsca spotkań i narad oraz zaciszny kąt ułatwiający skupienie.

Modern manager office corner with a wooden floor, white walls, a stylish computer table and a mock up poster frame. 3d rendering

 

Drugim istotnym elementem decydującym o komforcie w biurze jest światło.

Potrafi ono wpływać zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na samopoczucie, kreatywność, poziom relaksu i energii. W ludzkim oku znajdują się trzy receptory odpowiedzialne za odbiór natężenia i temperatury barw światła. Reagują na naturalną zmianę światła w otoczeniu i w zależności od długości fali, wpływają na nasze pobudzenie lub uspokojenie. Światło zimne wyzwala w nas więcej energii, sprzyja koncentracji, skupieniu, nauce i pracy. Światło o barwie ciepłej relaksuje, odpręża, przygotowuje do snu, wycisza. Nie bez znaczenie będzie więc wybór odpowiedniego oświetlenia w biurze. I powinno być ono zróżnicowane w zależności od stref użytkowania.

 

Ogromne znaczenie dla naszego samopoczucia mają kolory, również te we wnętrzu biurowym.

Szara wykładzina na pewno jest bardzo praktyczna, ale wprowadzenie niewielkiej ilości barw na ścianach, tapicerkach czy meblach może wpłynąć na kreatywność czy poziom skupienia pracownika. Projektując przestrzeń biurową, należy zwrócić zatem szczególną uwagę na dobór kolorystyki, gdyż różne funkcje będą wymagały różnego doboru kolorów.– mówi Paweł Łukasiewicz, Creative Team Manager z Pixers Business.

Przykład wyboru kolorów ze względu na charakter pomieszczenia biurowego:

[ngg src=”galleries” ids=”11″ display=”basic_thumbnail”]

Niebieski– sprawdzi się w miejscach, w których wymagana jest koncentracja i skupienie, np. pokój analityków, księgowość, prace inżynieryjne itp.

Żółty, pomarańcz– działa energetyzująco, pobudza, napędza do działania. Niekorzystnie wpływa na osoby chaotyczne, zbyt porywcze.

Fiolet- idealnie nadaję się do miejsc twórczych, artystycznych przestrzeni, pracy projektowej lub koncepcyjnej. Sprzyja abstrakcyjnemu myśleniu i pobudza kreatywność.

Zieleń– wycisza, uspokaja, relaksuje szczególnie w formie żywych roślin lub motywów roślinnych. Warto zastosować ją w pokojach odpoczynku lub kuchniach socjalnych.

Brązy, kolory ziemi– sprawdzą się w gabinetach zarządu, prezesów. Nadają wnętrzu stylowego, eleganckiego charakteru, podnoszą jego rangę.

 

Open space office interior with black and white walls, computer desks and brown and blue chairs standing near them. 3d rendering mock up

Projektując biuro należy jednak przede wszystkim pamiętać o jego pracownikach. Niektórzy chcą być częścią zdefiniowanej grupy i doświadczać poczucia solidarności. Inni potrzebują wydzielonej, osobistej przestrzeni, która sprzyja intensywnemu myśleniu i koncentracji. Jeszcze inni – obu tych możliwości. W efekcie projekt biura musi zakładać stworzenie środowisk, które pozwolą na przełamanie generacyjnych barier i zachęcą ludzi do bliższej współpracy. – dodaje Piotr Semla COO z Pixers Business

 

Dobrze zaprojektowane biuro nie tylko sprzyja koncentracji i skupieniu na pracy, ale przede wszystkim sprawia, że nawet najtrudniejsze poniedziałki da się przeżyć bez kawy.

 

* Jungsoo K., de Dear R., Workspace satisfaction: The privacy-communication trade-off In open-plan Offices  

 

Po informacje oraz inspiracje zapraszamy na: https://pixers.biz