Wycieraczki na szybie przedniej czy tylnej są czyś oczywistym a ich używanie nie wymaga żadnej wiedzy, wystarczy przesunąć odpowiednią dźwigienkę gdy zaczyna padać deszcz, śnieg czy poprzedzający pojazd zachlapie szybę błotem.
I teraz może pojawić się problem, praca zużytych piórek wycieraczek może zaskoczyć kierowcę, a nawet spowodować istotne utrudnienie dalszej jazdy. Po długim lecie gdy deszcze były sporadyczne należy sprawdzić sprawność wycieraczek i wyeliminować wszelkie awarie i wymienić zużyte elementy.
Czysta szyba to dobra widoczność a to jeden z podstawowych składników bezpieczeństwa na drodze.
Mechanizm wycieraczek jest dość prosty, konstruktorzy pojazdów dopracowali go w każdym szczególe. Mechanizm ten wykorzystuje do oczyszczania szyby części zwane piórkami, które wykonuje się z gumy.
Aby piórka oczyszczały szybę musza do niej dobrze przylegać na całej swej długości, nie mogą stwarzać dla mechanizmu zbyt dużego oporu czyli musza przesuwać się po szybie z minimalnym tarciem. Małe tarcie gumki to małe zużycie piórka i ograniczenie matowienia szyby. Gumka piórka musi mieć też dość dużą odporność mechaniczną aby grudki zaschniętego błota czy owady przyklejone do szyby nie uszkadzały krawędzi piórka stykającej się z szybą.
Wycieraczki oferowane przez firmę Hella spełniają te wymagania w najwyższym stopniu. Zastosowana mieszanka gumowa z której wykonywane są piórka zachowuje elastyczność w zakresie od -30 do 70 stopni C. Proces technologiczny formowania piórek gwarantuje ich wysoką wytrzymałość mechaniczną i trwałość. Dla obniżenia tarcia o szybę i nadmiernego zużywania się krawędzi piórka jest ono pokryte specjalną
warstwą grafitową. Dodatkowym zauważalnym efektem działania tej unikalnej warstwy jest znaczne obniżenie hałasu pracy wycieraczek, odgłos przesuwania się piórek po szybie w praktyce jest niesłyszalny. Zapewnienie cichej pracy wycieraczek zależy także od konstrukcji i ramki.
W wycieraczkach oferowanych przez firmę Hella zastosowano konstrukcję łączącą zalety wieloelementowej sprężystej ramki stalowej z systemem płaskich sprężyn dociskających piórko do szyby (wycieraczki bezprzegubowe). Ta prosta ale przemyślana konstrukcja zapewnia bardzo dobre przyleganie piórka do szyby w każdych warunkach atmosferycznych i pełnym zakresie prędkości jazdy.
Konstrukcja ta zapewnia także zmniejszenie oporów opływu powietrza wokół piórek a to eliminuje hałas pracy wycieraczek i zjawisko odrywania piór od szyby. Bardzo ważne z powodu bezpieczeństwa jazdy jest bieżąca diagnostyka wycieraczek. To codzienne zadanie kierowcy. Przy każdym użyciu wycieraczek można rozpoznać symptomy ich zużycia i podjąć odpowiednie działania w celu naprawy sytuacji. Jeżeli pole pracy wycieraczek jest czyste bez żadnych smug czy miejsc na których pozostaje woda czy błoto to wycieraczki są sprawne. Jeżeli pojawiają się smugi albo cieniutkie kreseczki w różnych miejscach szyby po przejściu wycieraczki to jest to pierwszy sygnał że ich sprawność nie jest wystarczająca i kierowca powinien jak najszybciej zmienić piórka na nowe. Jeżeli ruch wycieraczek rozmazuje błoto, wodę, wycieraczki miejscami odrywają się od szyby, „piszczą” w czasie pracy to czas na natychmiastową zmianę wycieraczek gdyż dalsza ich eksploatacja może zagrozić bezpieczeństwu jazdy.
Hella oferuje wycieraczki do niemal wszystkich pojazdów – osobowych, ciężarowych a także maszyn rolniczych i budowlanych. Można je dobierać do danego pojazdu korzystając z katalogów lub wybierając właściwą długość i sposób mocowania.
Dla ułatwienia montażu opakowanie wycieraczek zawiera adaptery mocujące (system EASY CHANGE) przystosowane do wszystkich systemów montażu stosowanych przez producentów pojazdów.
Dla ułatwienia doboru wycieraczek Hella utworzyła specjalna stronę poświęconą tym produktom:
www.hella.com/wiperblades .