Dzięki uzdolnionym pracownikom firmy zarabiają i odnoszą sukcesy. Ich zdolności pozwalają zdobywać przewagę nad konkurencją, a nawet mogą ją wznieść na wyższy poziom. Jak dbać o tych najbardziej utalentowanych i wydajnych, by jak najdłużej chcieli być częścią naszego zespołu?
– Badania pokazują, że utalentowani pracownicy generują 80% ogólnych dochodów firmy. Solidnie zaprojektowany proces utrzymania i rozwoju tzw. talentów umożliwia wykazanie ich pełnego potencjału i zaangażowania, a także pozwoli na zatrzymanie ich w naszej organizacji na dłuższy czas. – tłumaczy Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Polska.
W każdej firmie są ludzie, których
niezwykłe pomysły pozwalają na wprowadzenie nowych produktów i usług, tym samym
zapewniając znaczące miejsce firmy w danej branży.
By takie osoby mogły rozwijać swój potencjał potrzebują odpowiedniej kultury organizacyjnej
oraz wsparcia w postaci odpowiedniego przełożonego. Podpowiadamy jakie cechy
powinno mieć środowisko pracy, które sprzyja rozwijaniu zdolności najbardziej
utalentowanych pracowników:
Siła zespołu
Aby stworzyć dobry zespół należy znać
czynniki, które wpływają na jego dynamikę pracy, by jego członkowie mieli
możliwość zarówno indywidualnego rozwijania umiejętności,
jak i skutecznego działania w grupie. Dobry zespół na podstawie innowacyjnego
pomysłu jest w stanie stworzyć i wdrożyć każdy produkt, czy usługę, a w
przypadku napotkanych
po drodze problemów są w stanie razem wypracować właściwie rozwiązanie.
Przydzielanie właściwych zadań i stawianie wyzwań
Przy kreatywnych osobach istotną rolę
odgrywa przełożony. Zadania, które przydziela powinny być właściwie dopasowane
do predyspozycji pracownika. Warto pamiętać,
że osoby o wysokim potencjale szybko nudzą monotonne, powtarzalne zadania.
Nie znoszą rutyny. Projekty powierzone takim pracownikom powinny być
angażujące, zgodne z ich predyspozycjami, ale także ważne w znaczeniu całej
organizacji. Pamiętajmy również, że kreatywni potrzebują swobody. Nie czują sią komfortowo, gdy są ciągle
kontrolowani i sprawdzani. To jedyna droga do ich dalszego rozwoju i chęci
pozostania
w danym miejscu pracy.
Akceptacja niektórych aspektów tzw. „ciemnej strony osobowości”
Osoby o dużej kreatywności często irytują się i okazują emocje. Przełożony w pewnych sytuacjach może przymykać na to oko pod warunkiem, że nie ma to wpływu na innych pracowników.
– Każdy z nas posiada obszary
dysfunkcyjne i czynniki, które mogą ujawniać się
w sytuacjach stresowych. Takie zachowania wpływają na efektywność naszej pracy,
a także mogą utrudniać awans, czy budowanie i utrzymanie relacji
interpersonalnych. Wczesne rozpoznanie behawioralnych czynników pozwala na
ograniczenie ich wpływu poprzez odpowiedni coaching i szkolenia rozwojowe. Pamiętajmy
również, że w neutralnych warunkach tzw. „wykolejacze” przy niektórych cechach
osobowości mogą stanowić o jej mocnych stronach, ale kiedy osoba jest zmęczona,
czy zestresowana wówczas czynniki ryzyka mogą ograniczać efektywność i stawać na
drodze do osiągania sukcesu w karierze i relacjach międzyludzkich.–
mówi Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Polska.
Rola przełożonego w kierowaniu kreatywnymi pracownikami
Odpowiednie kierowanie utalentowanymi
osobami sprzyja ich rozwojowi. Przede wszystkim warto pamiętać, że przy tego
typu pracownikach nie sprawdza się mikrozarządzanie. Tzw. „pokorne przywództwo”
wydaje się być najodpowiedniejsze przy kierowaniu osobami o wysokim potencjale.
Badania potwierdzają, że tylko mangerowie, którzy posiadają wewnętrzną pokorę
potrafią ze zrozumieniem słuchać swoich podwładnych, pozyskiwać potrzebne dane,
a także przyjmować krytykę i być gotowym na zmianę planów, gdy sugerowane
wcześniej rozwiązanie nie przynosi efektów. Posiadanie tej cechy gwarantuje
skuteczne przywództwo, bo pozwala managerowi przyciągnąć
do swojego zespołu osoby o wysokich kwalifikacjach i osiągać nadzwyczajne,
zawodowe sukcesy.
– Większość
z nas uważa, że przywódca wykazujący pokorę nie zyska dużej popularności w
dzisiejszych czasach, gdzie wielu chce osiągnąć status celebryty. Niesłusznie,
bo ta cecha pomaga właściwe wyczuć swoje mocne i słabe strony, a także obiektywnie
zauważyć jakie cechy dominują w zespole. Prawdziwy lider jest skromny, rozważny
i refleksyjny a wszystkie sukcesy zawodowe przypisuje pracy zespołowej. –
wyjaśnia Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Polska.