Firmowe auto do użytku prywatnego przestało być przywilejem jedynie dyrektorów i kierowników z zagranicznych korporacji. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A., już 26,9 proc. mikro, małych i średnich firm w Polsce zezwala pracownikom na wykorzystanie służbowych aut w celach pozazawodowych. Zebrane dane nie pozostawiają jednak złudzeń – w większości przypadków jest to jedynie możliwość dojazdu z i do pracy.
Jak wynika z badania, im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej pozwala na wykorzystanie samochodu służbowego do celów prywatnych. Tego rodzaju praktyki stosuje 24,2 proc. mikro, 29,9 proc. małych oraz 39 proc. średnich przedsiębiorstw w Polsce. Najczęściej są to firmy specjalizujące się w handlu (36,9 proc.), a najrzadziej przedsiębiorstwa z branży budowlanej (17,6 proc.).
– Dla wielu pracowników możliwość korzystania z samochodu służbowego do użytku prywatnego to wygoda i oszczędność. Coraz częściej dostrzegają to również pracodawcy, którzy tego rodzaju świadczenia traktują jako uzupełniające, niematerialne wynagrodzenie oraz element budujący zaangażowanie i dodatkowe związanie pracownika z organizacją – mówi Klaudia Rodak, marketing manager w Carefleet S.A.
Firmowy samochód do użytku prywatnego jako pozapłacowy benefit
Jak zaznacza Klaudia Rodak, jeśli stanowisko wymaga od pracownika przemieszczania się i mobilności, jak w przypadku chociażby przedstawicieli handlowych, samochód jest wręcz koniecznością i z założenia nie pełni roli motywującej bądź pełni ją w niewielkim stopniu. Satysfakcja pracownika z warunków oferowanych przez firmę w odniesieniu do pojazdu nie polega bowiem jedynie na samym jego otrzymaniu.
– Rozpatrując służbowe auto w kategoriach pozapłacowego benefitu, należy zwrócić uwagę na całokształt usług i możliwości, jakie się z nim wiążą. Mówimy tu między innymi o zakresie wykorzystania auta do celów prywatnych, a także jakości pojazdu czy jego wyposażenia – twierdzi Klaudia Rodak. – Coraz częściej, zwłaszcza w korporacjach, możliwość posiadania firmowego samochodu nie jest związana z koniecznością częstych podróży służbowych, a traktowana jako istotny element motywacyjny, składnik pakietu wynagrodzenia oferowanego przez pracodawcę. Trend ten będzie systematycznie nasilał się również w mniejszych firmach – dodaje.
MŚP pozwala na korzystanie ze służbowych aut, ale z ograniczeniami
Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., przedsiębiorstwa z sektora MŚP, które udostępniają pracownikom pojazdy służbowe do celów prywatnych, najczęściej umożliwiają im dojazd do pracy i z powrotem (41,2 proc.). Co piąta firma dopuszcza poruszanie się samochodem służbowym na terenie kraju, a 17,6 proc. ustala szczegółowe limity kilometrów do prywatnego wykorzystania. Natomiast 26 proc. firm, które zezwalają na pozazawodowe użytkowanie służbowych samochodów, nie nakłada na pracowników żadnych ograniczeń w tej kwestii. Sporadycznie zdarzają się firmy, które udostępniają pojazdy do prywatnego wykorzystania jedynie w wyjątkowych sytuacjach i warunkują to np. złożeniem odpowiedniego podania (3,1 proc.)