Firma LeasePlan przedstawiła kompleksową analizę całkowitych kosztów TCO (posiadania i utrzymania) samochodów z różnymi typami napędów w 22 krajach europejskich. Wynika z niej, że w większości krajów Europy samochody elektryczne w zakupie i utrzymaniu konkurują już ceną z samochodami benzynowymi czy autami zasilanymi olejem napędowym. Wyjątkiem są Polska i Czechy, gdzie za elektryka nadal trzeba zapłacić więcej, ale różnica jest już niewielka.
Car Cost Index 2022 to siódma edycja kompleksowej analizy całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji samochodów (TCO) w 22 krajach europejskich. W raporcie przedstawiono uśrednione koszty użytkowania aut przez pierwsze cztery lata, zakładając roczny przebieg 30 000 km. Pierwszy Car Cost Index zbadał 11 pojazdów elektrycznych, podczas gdy tegoroczna edycja obejmuje już 33 modele. W analizie pod uwagę wzięto czynniki wpływające na TCO m.in. koszty finansowania, ładowania lub paliwa, ubezpieczenia, serwisu i napraw oraz opon. Koszt zakupu odpowiada cenom katalogowym z salonów dealerskich bez rabatów.
Elektryki w podobnej cenie lub tańsze w większości krajów UE
Jak wynika z analizy opracowanej przez LeasePlan, samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne cenowo. Już teraz ich średni miesięczny koszt TCO jest porównywalny z kosztem aut o innych napędach w większości krajów europejskich. Według raportu Car Cost Index 2022 mimo inflacji i szybkiego tempa wzrostu cen energii i paliwa w Europie koszty energii w przypadku samochodów elektrycznych pozostają nadal znacznie niższe.
Niskie koszty utrzymania stanowią koronny argument przy podejmowaniu decyzji o wyborze elektryka. Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23% i 28%
– mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.
Niemal w każdym segmencie
Z raportu wynika również, że samochody elektryczne w niemal każdym segmencie i kraju europejskim są obecnie w tej samej cenie lub tańsze pod względem TCO. W popularnym segmencie C, D oraz segmencie D Premium samochody elektryczne są konkurencyjne cenowo w 18 z 22 badanych krajów europejskich. W segmencie B samochody elektryczne kosztują porównywalnie podobnie co ich spalinowe odpowiedniki w 9 z 22 krajów: Francji, Szwajcarii, Portugalii, Irlandii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Grecji.
Samochody elektryczne w Polsce podobnie jak w pozostałych krajach również stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica pomiędzy średnim miesięcznym kosztem TCO samochodu spalinowego a elektryka w popularnym segmencie pojazdów kompaktowych (C & SUV-C) sięga 65 euro (ok. 300 złotych), w segmencie D 28 euro (ok. 130 zł). Rynek w Polsce rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe. W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu „Mój elektryk” staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km. A w 95% naszych podróży pokonujemy krótsze trasy. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach które – tak jak w przypadku naszej firmy – są oferowane klientom wraz z samochodem elektrycznym w pakiecie
– mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.
Pojazdy elektryczne to najlepszy sposób na ochronę kierowców przed gwałtownie rosnącymi kosztami paliwa. Niestety, rządy poszczególnych państw o wiele za wcześnie rezygnują z systemowych zachęt do pojazdów elektrycznych. Nawet w krajach, które mają ambitne cele w zakresie zerowej emisji. Ta postawa będzie miała katastrofalne skutki dla walki ze zmianami klimatycznymi
– dodaje Tex Gunning, Dyrektor Generalny LeasePlan.
Ile naprawdę kosztuje użytkowanie samochodu z salonu?
Car Cost Index 2022 pokazuje także średni miesięczny koszt użytkowania samochodu, który jest bardzo zróżnicowany w całej Europie. Pod uwagę wzięto samochody z salonów dealerskich bez podziału na poszczególne segmenty, w tym małe samochody od 80 tys. zł aż po auta, za które trzeba zapłacić więcej niż 300 tys. zł. Najwięcej płacą kierowcy ze Szwajcarii (1 313 euro), Norwegii (1 249 euro) i Holandii (1 166 euro), a najmniej w Grecji (905 euro). W Polsce średni miesięczny koszt użytkowania samochodu wyniósł 927 euro (ok. 4 350 zł), co plasuje kraj na drugim miejscu w rankingu obejmującym 22 kraje tuż po najtańszej Grecji.
Koszty utrzymania samochodów nie kończą się na wydatkach na paliwo i ubezpieczenie. To także koszty rejestracji, płynów eksploatacyjnych, przeglądy i serwisy okresowe oraz koszty około użytkowe, czyli m.in. miejsce postojowe i opłaty parkingowe. Cena zakupu auta to dopiero punkt wyjścia do wyliczenia faktycznego kosztu, jaki ponosi kierowca. Przedsiębiorcy przyglądają się tym kosztom i coraz częściej decydują się na wynajem samochodu, by optymalizować koszty. Usługa wynajmu długoterminowego bardzo zyskała w oczach polskich przedsiębiorców również jako najlepsza forma finansowania elektryka
– dodaje Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.
Car Cost Index 2022 jest również dostępny na stronie LeasePlan do pobrania: https://www.leaseplan.com/pl-pl/dla-mediow/leaseplan/car-cost-index-2022/ .