Ponad 65% managerów jest promowanych na wysokie stanowiska z niewłaściwych powodów. Assessment Systems Polska przebadało ponad 3500 polskich managerów w średnich i dużych firmach*. Większość decyzji rekrutacyjnych podejmowanych jest intuicyjnie, co powodują, że ok. 70% wytypowanych liderów nie jest w stanie odnieść sukcesu zawodowego na zajmowanym stanowisku.
– Badania wykazują, że polska kadra managerska jest
dobrze wykształcona i otwarta
na nowoczesne technologie. Jednocześnie odznacza się niską samooceną i odpornością na stres oraz małą pewnością
siebie. Polscy liderzy mają również wysoką labilność emocjonalną,
przywiązują dużą uwagę do statusu społecznego oraz finansów. Natomiast ze
względu na niedopasowanie kulturowe do organizacji aż 40% managerów ponosi porażkę już w
pierwszych 18 miesiącach od momentu objęcia nowego stanowiska. Raport pokazuje
również, że osobowość prezesa wpływa w 17-24% na wynik finansowy firmy.
– mówi Magdalena Nowacka, Senior Consultant, Assessment Systems Polska.
–
Rekrutacje często są przeprowadzone intuicyjnie, a osoby awansuje się z złych
powodów, czego konsekwencją są błędne decyzje biznesowe. Niewłaściwa rekrutacja
to koszt ok. 150% rocznej pensji źle zrekrutowanego pracownika – dodaje.
Assessment
Systems Polska przez 5 lat przebadał 3542 polskich, czynnych zawodowo
managerów, którzy pracują w średnich i dużych firmach o polskim i
międzynarodowym kapitale. Są to osoby wykształcone, o bardzo wysokich
kwalifikacjach zawodowych, podobnych kompetencjach, skupione na karierze
zawodowej i obracające się
w podobnych kręgach.
Płeć polskiego managera
Polski manager bez względu na płeć jest
bardzo dobrze wykształcony i ma wysokie kompetencje zawodowe. Ta grupa ma
podobne ambicje i świadomie buduje swoją karierę. Raport wskazuje, że kobiety i
mężczyźni mają podobne zawodowe zdolności umysłowe
i emocjonalne. Większość cech osobowości występuje zarówno u kobiet jak i u
mężczyzn na tym samym poziomie. Mediana wyników
badania pokazuje, że mężczyźni wykazują nieznacznie wyższą dociekliwość
(mężczyźni na skali dociekliwości plasują się
w ok. 31 percentylu a kobiety w ok. 26 percentylu) i większą uwagę
przywiązują do sfery finansowej (mężczyźni na skali finansów plasują się w ok.
63 percentylu a kobiety
w ok. 45 percentylu). Kobiety
zaś są bardziej otwarte na wiedzę (mężczyźni na skali otwartości na wiedzę plasują się w ok. 60
percentylu a kobiety w ok. 73 percentylu). Badania nie wykazały istotnych różnic w
osobowości i stylu zarządzania managera kobiety i managera mężczyzny.
Główne motywatory managerów w Polsce
Czynnikami najbardziej motywującymi dla
polskich managerów jest status społeczny
i finanse. Managerowie dużą uwagę przywiązują do
rozpoznawalności (ok. 85 percentyl
na skali rozpoznawalności), władzy (ok. 85. percentyl na skali władzy co oznacza,
że ważne jest dla nich posiadanie wypływu na
projekty i realizację zadań w firmie). Istotne jest też zadowolenie z pracy i radość
życia (ok. 77 percentyl na skali hedonizmu).
Ważne jest dla nich również tzw. „bezpieczeństwo”,czyli posiadanie umowy o pracę,
stałe, miesięczne przychody i wysokie zarobki (ok. 48 percentyl na
skali bezpieczeństwa).
Mniejszą uwagę przywiązują do tzw. motywatorów społecznych jak przynależność,
czy tradycja. Stąd polskie oddziały międzynarodowych korporacji często
postrzegane
są jako działające na innych zasadach niż ich siedziby główne.
Wśród cech osobowości, które pozytywnie
wyróżniają polskich managerów na tle całej Europy jest duża otwartość na wiedzę
(ok.
60 percentyl na skali otwartości na wiedzę)
i chęć do korzystania z nowoczesnych
rozwiązań i technologii oraz bycie na bieżąco
w sprawach biznesowych i technicznych.
Sposób podejmowania decyzji przez polskich managerów
Badania wykazały, że polscy liderzy często podejmują decyzje w oparciu o swoje przeczucia i intuicję, niż na podstawie analizy twardych danych i faktów (ok. 35 percentyl na skali nauki; ok. 75 percentyl na skali estetyki).
– Rekrutacja na wysokie stanowiska to duże
wyzwanie dla head hunterów. Osoby, które odnoszą sukces w jednej organizacji
niekoniecznie będą odnosiły je w kolejnej. Potrzebne są zatem skuteczne
narzędzia, które zweryfikują nie tylko kompetencje techniczne,
ale również osobowość kandydata i sprawdzą, czy dana osoba podoła wyzwaniu
i odniesie sukces w organizacji. Kwestionariusze opracowane przez dr. Hogana
przebadały z sukcesem prawie 6 milionów osób i są rekomendowane przez
Amerykańskie i Brytyjskie Towarzystwo Psychologiczne. Wyniki badań Hogana pozwalają obiektywnie ocenić
poszczególnych badanych, ponieważ nie są brane pod uwagę wiek, płeć,
uprzedzenia, stereotypy, czy inne kwestie pozamerytoryczne. – mówi Magdalena Nowacka, Senior Consultant, Assessment Systems Polska
*Raport na podstawie badania Assessment Systems Poland przeprowadzonego na grupie 3542 osób w latach 2013-2018.