Dopiero co skończyli studia, a już dyktują trendy w biurowym designie. Ambitni, wykształceni, pewni siebie i wymagający. Z roku na rok Millenialsi szturmem zdobywają nowe miejsca pracy i chcą się w nich czuć się dobrze. Jeden na pięciu Millenialsów jest w stanie odrzucić ofertę pracy tylko dlatego, że przestrzeń biurowa nie spełniajego wymogów. Czy jako pracodawcy możemy w łatwy sposób wyróżnić się na tle konkurencji i efektywnie wykorzystać swoją przestrzeń biurową?
To, że spędzamy w pracy większą część naszego życia nikogo już nie dziwi. Zaskoczyć może natomiast fakt, że nowe pokolenie postanowiło wykorzystać to jako argument w walce z nudną i niewygodną przestrzenią biurową. Wymagając od pracodawców nowych i kreatywnych aranżacji kreują nowe trendy w wyposażeniu biura, które od teraz powinny zapewniać higienę umysłu i wygodę.
„Do 2025 roku większość rynku pracy będą stanowili Millenialsi, czyli osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Za chwilę dołączą do nich przedstawiciele młodszego Pokolenia Z, którzy również cenią sobie nowoczesność i komfort. Architekci już teraz prześcigają się w pomysłach projektując dla nich otwarte i inspirujące do pracy przestrzenie, a my przyglądając się tej wspaniałej zmianie z przyjemnością realizujemy ich pomysły – podkreśla Tomasz Sierakowski, Prezes Zarządu firmy ESPES, która od ponad 20 lat produkuje systemy ścian szklanych dla biur.
Nudne biura odchodzą do lamusa
Do niedawna remont biura pracodawcy odsuwali na dalszy plan, a pracowcnicy cieszyli się, że mają swoje biurko i obrotowe krzesło na kółkach. Dzisiaj jesteśmy świadkami niezwykłej transformacji jaka dokonuje się w sektorze rynku pracy. Na poziomie architektury wnętrz nudne i szare biura z paprotkami na parapetach przeobrażają się w modne i przestronne miejsca pracy. Zmienia się również podejście samego pracownika, który zwraca uwagę na to jak praca biurowa wpływa na jego zdrowie fizyczne i psychiczne.
Otwarte przestrzenie i wysokie sufity
Młodzi ludzie potrzebują przestrzeni dla ich kreatywności gdyż „duszą się” w ciasnych pokojach, które pozbawiają ich pozytywnej energii. Należy tworzyć przestrzenie typu open space, pamiętając jednak o wydzieleniu kilka zamkniętych pokoi – Millenialsi od czasu do czasu również potrzebują momentu ciszy i skupienia.
Branża ma znaczenie
Pamiętajmy aby dostosować pomysły zmian do swojej branży. Branże mediów, sprzedaży czy IT preferują model aranżacji oparty na stanowiskach pracy obok siebie. Zamknięte lub półotwarte przestrzenie oraz matowe szkło w całym biurze świetnie sprawdzą się w kancelariach prawnych czy działach finansowych. Zapewnia barierę dźwiękową i prywatność, zachowując jednocześnie „otwarty” charakter, tak bardzo pożądany w dzisiejszych czasach.
Spotkania
Sale konferencyjne są ważną częścią każdego biura, ale jeszcze ważniejszy jest sprawny sprzęt multimedialny umożliwiający prowadzenie wideokonferencji z osobą znajdującą się na drugim końcu świata.
Pokój z kawą
Millenialsi i Pokolenie Z, którzy dorastali w kawiarniach Starbucks oczekują od pracodawcy czegoś więcej niż automatu z darmową kawą czy czajnika z wodą. Badania pokazują, że Millennialsi mają bardziej wysublimowany gust jeżeli chodzi o kawę niż jakiekolwiek inne pokolenie. Dodatkowo, picie kawy dla nich to styl życia. Wstawienie ekspresu ze spieniaczem do mleka nie wystarcza. Młode pokolenia oczekują stworzenia przestrzeni do picia kawy, która wystrojem będzie nawiązywała do kawiarni, w której spędzają znaczną część swojego wolnego czasu. Pokój z kawą może okazać się również doskonałym miejscem nieformalnych spotkań, a także przestrzenią do relaksu, wspólnej zabawy i integracji.
Światło dzienne
Dotyczy to nas wszystkich, nie tylko pracowników młodego pokolenia. Przestrzeń biurowa z dużą ilością okien zwiększa naszą efektywność i wpływa na dobre samopoczucie. Zaprojektuj biuro tak, aby uzyskać jak najwięcej naturalnego światła. Unikaj rozmieszczania prywatnych biur i sal konferencyjnych na obrzeżach budynku, ponieważ pochłaniają naturalne światło. Zamiast tego przenieś open space obok okien, aby cały zespół mógł uzyskać słoneczną ekspozycję.
Ci, którzy myślą, że wyburzenie kilku ścian w celu stworzenia open space wystarczy, aby zachęcić młode pokolenia do pracy są w błędzie. Młodzi ludzie chcą czegoś więcej i to oni dzisiaj wyznaczają standardy w przestrzeni biurowej” – podsumowuje Tomasz Sierakowski. Działając od 20 lat w tej branży w Polsce i na świecie nigdy wcześniej nie obserwowaliśmy tak intensywnych zmian w tym obszarze. W dodatku po raz pierwszy zmiany te są w znacznym stopniu podyktowane wymaganiami pracowników i ich potrzebami, a nie tylko funkcjonalnością biura” – dodaje Prezes Zarządu ESPES.