Firmy kurierskie znalazły się na językach internautów wraz z rozkwitem e-commerce. Dopóki z usług tych firm korzystał głownie rynek B2B, była to branża stosunkowo rzadko komentowana.
Odkąd ceny usług kurierskich spadły, korzystają z nich coraz częściej klienci sklepów internetowych, co siłą rzeczy przekłada się na wzrost zainteresowania dostawcami w social media. W dużej mierze widać to w aktywności internautów na profilach największych firm kurierskich. Użytkownicy chętnie dzielą się komentarzami na temat swoich doświadczeń z dostawcami
Raport Newspoint ukazuje, ile publikacji w polskojęzycznych portalach i social media pojawiło się na temat 10 najpopularniejszych firm kurierskich w ciągu całego 2012 roku.
– Najbardziej „newralgiczny” moment dla tych przedsiębiorstw to listopad i grudzień, kiedy wraz z zamówieniami świątecznych prezentów niemalże lawinowo rośnie aktywność internautów, którzy w postach dzielą się informacjami na temat jakości usług firmy kurierskiej, z którą mieli do czynienia. Jednocześnie widać dużą dysproporcję pomiędzy liczbą publikacji w portalach, a liczbą postów w social media. Jest to swego rodzaju wskazówka – firmy kurierskie chcąc budować swój wizerunek, powinny skupić się przede wszystkim na interakcji z użytkownikami w mediach społecznościowych – komentuje Olga Kamińska, PR Manager Netsprint.pl.
DHL
DHL zanotował największą liczbę publikacji w portalach w październiku (215 tekstów). Wyraźny wzrost spowodowany jest rozpoczęciem kolejnego cyklu sponsorowanego przez DHL karate dla najuboższych, zapewnieniem wsparcia logistycznego dla organizatorów 28. Warszawskiego Festiwalu Filmowego, oraz wprowadzeniem edukacyjnego programu „Upstairs”. Duża liczba postów w social media na początku i pod koniec roku sugeruje zwiększone zainteresowanie zakupami online. Polacy chętniej zaopatrywali się w sklepach internetowych podczas poświątecznych promocji (styczeń – 113 postów), święta zakochanych (luty – 131), Wielkanocy (marzec – 130) oraz zbliżającego się Bożego Narodzenia (przełom listopada i grudnia – 211 wpisów łącznie).
FedEx
Na temat firmy FedEx pojawiło się sporo informacji w czerwcu (78 publikacji). Wynika to głównie z faktu, iż w dniach 27 maja – 11 czerwca na paryskich kortach Rolanda Garrosa rozgrywał się turniej wielkoszlemowy French Open, którego FedEx był oficjalnym sponsorem. Warto również zaznaczyć, iż w turnieju brał udział tenisista Roger Federer, nazywany przez swoich fanów „Federer Express”, w skrócie „FedEx”, co mogło się przełożyć na liczbę tekstów poświęconych przewoźnikowi.
W mediach społecznościowych chętnie pisano o firmie w kwietniu (285 wpisów) i maju (292). Spowodowane było to zbliżającym się sezonem majówkowym, kiedy wzrosła liczba zakupów w sklepach internetowych. Ich klienci często korzystali z usług firm kurierskich, głównie ze względu na wygodę i szybkość realizacji transakcji. Podobnie było z liczbą publikacji we wrześniu (318 postów) i listopadzie (345) przypadającym na jeden
z najgorętszych okresów handlowych. Rokrocznie we wrześniu wrasta liczba zakupów dokonywanych w Internecie na książki i przybory szkolne, a w listopadzie na coraz chętniej kupowane akcesoria na Halloween i prezenty świąteczne.
GLS
W polskojęzycznych portalach pisano najczęściej o GLS w październiku (29 tekstów)
w związku z wprowadzeniem przez firmę dodatkowej usługi ekspresowej, gwarantującej doręczenie przesyłek do godziny 12.00 w następnym dniu roboczym. Było to wydarzenie, o którym pojawiło się najwięcej informacji w internetowych mediach w przeciągu minionego roku.
Omawiając liczbę publikacji o GLS w Internecie nie można pominąć faktu, iż znaczna liczba postów pojawiła się o tym przewoźniku w pierwszym półroczu, a w szczególności w maju (612 postów). Było to spowodowane okresem urlopowym, a dokładniej majówką. Internauci chętnie zaopatrywali się w sklepach online w akcesoria dla działkowiczów i te przeznaczone dla turystyki rodzinnej. Spory wzrost zainteresowania firmą nastąpił również na przełomie października (107 wpisów) i listopada (261), czyli w momencie jesiennych wyprzedaży i pierwszych przedświątecznych zakupów.
DPD
Między styczniem a lutym pojawiło się sporo publikacji na temat DPD. Związane jest to z udziałem firmy m.in. w edycji „Noworocznej Paczki” – akcji charytatywnej organizowanej już po raz 6. przez przewoźnika. Podczas jej trwania zebrano największą liczbę paczek – aż 23 600. Dzięki nim dzieci z najuboższych rodzin otrzymały prezenty, na których nie stać byłoby ich bliskich. Także w sierpniu widoczny był znaczny wzrost zainteresowania firmą w portalach (40 tekstów), kiedy pojawiły się informacje odnośnie nowego partnera GLS w Chinach.
Zwiększająca się dynamicznie liczba wpisów w social media na jesieni świadczy tylko
o jednym – polscy internauci zaczęli coraz więcej kupować przez Internet podczas pierwszych wyprzedaży. Wymieniali się wtedy opiniami o dostawcach w mediach społecznościowych, aby znaleźć tego, który im najbardziej odpowiada.
K-EX
Tegoroczna jesień była wyjątkowo udana dla K-EX, przynajmniej jeśli chodzi o wzrost zainteresowania firmą w portalach internetowych. W październiku pojawiło się najwięcej publikacji o przewoźniku (68 artykułów i wzmianek), co jest nieodłącznie związane
z rozpoczęciem współpracy K-EX z portalem Furgonetka.pl – popularnym narzędziem umożliwiającym zamówienie przesyłki przez Internet, oraz firmą Kolporter specjalizującą się w dystrybucji prasy i towarów FMCG na terenie Polski.
W maju pojawiło się najwięcej opinii o K-EX w mediach społecznościowych (49 postów). Internauci wypowiadali się nie tylko o przewoźniku, jako pracodawcy (interesowały ich głównie warunki i możliwości zatrudnienia), ale również komentowali sposób i czas dostarczania przesyłek na terenie kraju. Dotyczy to głównie użytkowników popularnego serwisu aukcyjnego, w którym wielu sprzedawców korzysta z usług K-EX.