Pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego wystartowała ogólnopolska kampania edukacyjna „Twoje spojrzenie ma znaczenie”, która powstała ze względu na coraz większe problemy Polaków ze wzrokiem. Jak wynika z badań zrealizowanych na potrzeby kampanii ponad 4 godziny dziennie ze smartfona lub tabletu korzysta 44% Polaków, a co trzeci ogląda przez taki czas telewizję. To w połączeniu z 8 godzinami spędzonymi przed komputerem podczas home office jest dla oczu ogromnym obciążeniem.
Pandemia a wzrok
Niestety, w czasie pandemii oczy mają szczególnie trudno. Praca wciąż odbywa się przy komputerze, jednak w dużo gorszych warunkach oświetleniowych niż wcześniej. Wpływ tego na stan zdrowia oczu potwierdzają badania opinii zrealizowane na potrzeby kampanii – aż co trzeci pracownik na home office ocenia stan swoich oczu źle lub bardzo źle.
Oprócz wad wzroku i niewyraźnego widzenia Polacy najczęściej deklarują występowanie dolegliwości takich jak: łzawienie (59%), zaczerwienienie i przekrwienie oczu (52%), szczypanie i pieczenie oczu (49%) czy uczucie suchości (33%).
– Czas pandemii sprawił, że eksploatujemy nasz wzrok jeszcze bardziej niż zwykle. Z drugiej strony często wielu osobom brakowało czasu lub obawiały się skorzystać z pomocy okulisty. Polskie Towarzystwo Okulistyczne zaleca regularne badania oczu w każdym wieku, a szczególnie u dzieci i osób w wieku średnim i starszym. Dbajmy o nasze oczy, wzrok to najważniejszy zmysł
– mówi Prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik, Prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.
Rola pracodawców
Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że obecne czasy wymagają dostarczania pracownikom zupełnie innych benefitów. W dobie zamkniętych siłowni nie sprawdzają się karty sportowe, a podczas gdy wszyscy pracownicy pracują zdalnie – na nic są owocowe środy i wcześniejsze wyjścia z pracy.
Dbanie o zdrowie pracowników i tworzenie im odpowiednich warunków pracy w domu stają się kluczowe. Organizatorzy kampanii zapraszają do udziału w niej wszystkie podmioty, które chciałyby docenić swoje zespoły i pokazać, że liczy się nie tylko ich wkład w rozwój firmy, ale również zdrowie.
Przystąpienie przez firmy do kampanii
Aby dołączyć do kampanii, zainteresowani HR-owcy muszą jedynie uzupełnić prosty formularz dostępny na www.twojespojrzeniemaznaczenie.pl. Udział w akcji jest całkowicie bezpłatny, a firmy uczestniczące otrzymają dla pracowników pakiety merytorycznych materiałów na temat higieny wzroku i organizacji środowiska pracy w domowych warunkach oraz krople do oczu HYLO CARE®.