Chciałbyś zwiększyć ruch w serwisie? Nie wiesz jakie działania należy podjąć i jakie koszty są z tym związane? Poznaj opinię specjalisty SEO z Grupy TENSE, który podpowie jak zwiększyć liczbę sesji z wyników organicznych wyszukiwarki.
Jak zwiększyć ruch na stronie?
Samo posiadanie strony internetowej nie daje nam gwarancji, że będziemy mieli na niej duży ruch, a co za tym idzie, wizyty osób zainteresowanych przedstawianą ofertą. Trzeba jeszcze zadbać o to, żeby użytkowników na naszą stronę ściągnąć. To wbrew pozorom nie jest takie trudne, inną kwestią jest natomiast zatrzymanie użytkownika na stronie. Ale nie wszystko na raz, skupmy się na jednym aspekcie. Przyjrzymy się teraz pomysłom na to, jak zwiększyć ruch na naszej stronie.
Pierwszą rzeczą, o którą warto zadbać jest tradycyjne pozycjonowanie witryny. Bez tego ciężko jest generować ruch na stronie. Owszem można całkowicie zignorować obecność w wyszukiwarkach internetowych typu Google czy Bing. Jednak wówczas sami sobie szkodzimy, poprzez znaczne ograniczenie możliwości dotarcia do kolejnych użytkowników. Samo promowanie w wyszukiwarkach pozwala nam na to, aby coraz to nowi użytkownicy mogli w prosty sposób odnaleźć naszą witrynę. Co jednak możemy zrobić poza standardowym pozycjonowaniem, aby pomóc w generowaniu dużego ruchu na stronie?
Wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania to podstawa. Sama wysoka pozycja nie gwarantuje, że to nasz odnośnik będzie tym najczęściej klikalnym. Oto kilka sposobów jak uatrakcyjnić nasz wynik dla osób korzystających z wyszukiwarki Google.
1. Tytuł i opis strony
Najważniejszym elementem, który pojawia się w wynikach wyszukiwania jest tytuł i opis strony. To też miejsce, które jako pierwsze może przyciągnąć do nas użytkownika.
Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia tytułu i meta opisu?
Przy publikacji artykułu na blogu lub nowego produktu w sklepie, warto zadbać o to, aby cały tytuł, lub też nazwa sprzedawanego towaru była zawarta w znaczniku <title>. Oprócz tego warto jest umiejscowić tak zwane motywatory działania (ang. „call to action”), typu „zobacz ofertę” czy „sprawdź – wyprzedaż ostatnich sztuk”. Najlepiej, aby tytuł nie był dłuższy niż ok. 60-80 znaków, ponieważ w wynikach wyszukiwarki może zostać skrócony.
Opis strony, czyli meta-description oferuje nam nie tylko więcej znaków, ale również więcej możliwości. Możemy go potraktować jako wstęp do artykułu lub opisu oferty, który zachęci użytkowników do zapoznania się ze stroną docelową lub też zastosować znane wcześniej motywatory w postaci ikon czy piktogramów, którymi zostaną okraszone istotne informacje o np. firmie lub produkcie.
Tym, co absolutnie może wyróżnić nas spośród konkurencji jest fakt, że od dłuższego czasu ponownie można wykorzystywać emoji w tytułach stron.
Oczywiście nadużywanie emoji nie jest mile widziane i może wręcz odstraszać użytkowników od kliknięcia w wynik, dlatego najlepiej używać jednego symbolu na samym początku tytułu.
2. Dane strukturalne
Kolejnym elementem, który wyróżni naszą stronę, są dane pozwalające robotom sieciowym na odczytywanie informacji o danej podstronie i prezentowanie ich już w wynikach wyszukiwania. Szczególnie przydatne jest to w przypadku promowania produktów czy wpisów na blogu.
Dodanie obrazka do przepisu czy zawarcie takich informacji o produkcie, jak cena, ilość opinii i ocena, pozwoli przyciągnąć uwagę użytkowników.
Oprócz tego warto również zadbać o to, żeby tak zwana nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumb), również została ujęta w znaczniki danych strukturalnych. Pozwoli to w bardziej hasłowy i wyróżniający się sposób pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
3. Zawartość podstron
Chcąc przyciągnąć użytkowników, nie możemy zapominać, że musimy mieć co im przedstawić na stronie. Bez tego ich wizyta będzie krótka i nie przyniesie nam żadnej korzyści. Dbając o rozbudowaną treść witryny, zwiększamy szansę, że na dłużej utrzymamy zainteresowanie użytkowników. Dlatego też podczas rozbudowy warto zadbać o zróżnicowanie przedstawianego contentu poprzez tworzenie treści wzbogaconych o:
- tabele,
- listy wypunktowane/numerowane,
- zdjęcia, infografiki,
- filmy video,
- śródnagłówki,
- elementy CTA (call to action) oraz formularze.
Oczywiście nie każda strona musi posiadać wszystkie z wymienionych rodzajów urozmaicenia treści. Trzeba do tego podejść ze zdrowym rozsądkiem, ponieważ nie każda strona musi być bogata w tekst. Niektóre z podstron wręcz wskazują, że nie warto wokół nich rozbudowywać treści, ale należy zablokować je przed robotami wyszukiwarki.
Podstrony, które są użyteczne dla użytkowników, jednak nie niosą żadnej wartości dla robotów wyszukiwarki to:
- logowanie,
- rejestracja,
- wyszukiwarka,
- koszyk na sklepie.
Takie podstrony najlepiej jest zabezpieczyć przed robotami wyszukiwarki, aby nie obniżały oceny witryny.
4. Dostosowanie do urządzeń mobilnych
W obecnych czasach żyjemy w biegu i częściej jesteśmy poza domem lub potrzebujemy czegoś wyszukać bez siadania do komputera. Dlatego też warto zadbać o to, żeby użytkownicy mogli wejść na stronę również z takich urządzeń jak smartphone czy tablet. Coraz większą rolę odgrywa właśnie wersja mobilna. Szczególnie jeżeli w Google Search Console znajdziemy informacje, że nasza strona została objęta również Mobile-First Index, co oznacza, że wersja mobilna również ma wpływ na ocenę naszej strony.
5. Szybkość ładowania strony
Prędkość z jaką ładowana jest strona wpływa znacznie na to, czy zostanie ona otwarta przez użytkowników. Samo pojawienie się w wynikach wyszukiwania nie gwarantuje, że po kliknięciu w link odczekają, aż strona w pełni się załaduje. Szczególnie w przypadku urządzeń mobilnych, czas ładowania odgrywa priorytetową rolę. Nikt nie lubi czekać, gdy strona ładuje się przez kilkanaście czy kilkadziesiąt sekund.
Podczas optymalizacji strony warto skorzystać z bezpłatnego narzędzia od Google, które pozwala na znalezienie elementów do poprawy i zmianę najważniejszy elementów, aby strona działała szybciej.
Podsumowanie
W mojej ocenie przedstawiłem najważniejsze sposoby na zwiększenie ruchu z wyników wyszukiwarek. Kolejnymi krokami, które warto podjąć, to m.in. optymalizacja pod kątem SEO całego serwisu, publikacja kolejnych tematycznych stron w serwisie, a także pozyskiwanie odnośników. Działanie w obszarze on-page i off-page z pewnością pomoże zwiększyć ruch w serwisie.
Autor: Mateusz Wojdała, Starszy specjalista ds. SEO w Grupa TENSE
Tworzenie sklepów internetowych: Podstawowe kroki do sukcesu online – Modern Office Manager