Lżejsza, oszczędniejsza, zwrotniejsza i jeszcze bardziej komfortowa – wzorcem dla 11. generacji kompaktowego Opla była wizjonerska Monza Concept zaprezentowana na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2013 roku. Każdy podzespół tego samochodu świadczy o dążeniu do zwiększenia efektywności. Także nowa Astra w pełni odpowiada temu zamierzeniu: w zależności od wersji wyposażenia, jest ona nawet o 200 kilogramów lżejsza od modelu poprzedniej generacji, głównie za sprawą zupełnie nowej architektury. Końcowym efektem „kuracji odchudzającej” jest poprawa zwrotności i komfortu prowadzenia. Jazda nową Astrą to jeszcze większa przyjemność.
Samochód prowadzi się lepiej również dzięki zespołowi napędowemu nowej Astry, w której montowane są jednostki napędowe zupełnie nowej klasy, o mocy od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności do 1,6 litra charakteryzują się najwyższą sprawnością, elastycznością, wysoką kulturą pracy oraz niską emisją hałasu. Zupełnie nowy silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo debiutuje wraz z nową Astrą. Czterocylindrowa jednostka o lekkiej, w całości aluminiowej konstrukcji rozwija moc 92 kW/125 KM lub 110 kW/150 KM i maksymalny moment obrotowy do 245 Nm. W zależności od mocy zużycie paliwa w cyklu mieszanym udało się ograniczyć do 4,9 l/100 km (emisja CO2: 114 g/km).
Trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 77 kW/105 KM to najbardziej oszczędna jednostka benzynowa w ofercie, zużywająca zaledwie 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów (emisja CO2: 96 g/km). Wszystkie wersje „supercichego diesla” 1.6 CDTI o mocy 70 kW/95 KM, 81 kW/110 KM lub 100 kW/136 KM, współpracujące z 6 biegowymi przekładniami manualnymi, emitują CO2 w ilości poniżej 100 g/km. W przypadku najoszczędniejszej z nich zużycie paliwa i emisja CO2 wynoszą odpowiednio 3,4 l/100 km i 90 g/km. Stylistycznie nowa Astra również jest podporządkowana zasadzie pełnej efektywności.
Ewolucja koncepcji stylistyki Opla – czyli „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją” – sprawia, że nowa Astra przyciąga wzrok lżejszą i bardziej sportową sylwetką. Z przodu nowo zaprojektowana podwójna listwa oraz osłona chłodnicy płynnie przechodzą w matrycowe reflektory o zdecydowanych konturach.
Najbardziej wyrazistym stylistycznym detalem jest przedzielony słupek C, wywołujący wrażenie, że dach unosi się nad resztą nadwozia. Mierzący 4,37 metra nowy model jest o prawie 5 centymetrów krótszy od poprzednika i o 2,5 centymetra niższy (do 1,48 metra). Dzięki smuklejszej, opływowej sylwetce podstawowa wersja nowej Astry osiąga wyjątkowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego, który wynosi 0,285.
Mniejszy z zewnątrz, większy w środku: Inżynierom Opla należy się uznanie za rozwiązanie tej swoistej kwadratury koła. Pasażerowie na tylnej kanapie mają aż o 35 milimetrów więcej miejsca na nogi niż w poprzednim modelu. Również kokpit został podporządkowany idei efektywności: liczbę pokręteł i przycisków ograniczono do minimum, a większość funkcji multimedialnych przeniesiono na ekran dotykowy. Ergonomia sterowania pozostała na najwyższym poziomie przy znacznej poprawie przejrzystości deski rozdzielczej.
Nagradzany system multimedialny IntelliLink znajduje się pośrodku konsoli centralnej, gdzie jego ekran jest doskonale widoczny i łatwo dostępny dla obsługującego go kierowcy.