Plastik posiadający potencjał – tak flotowcy nazywają niezastąpione jak dotąd karty paliwowe. Popularne narzędzie do bezgotówkowego rozliczania paliwa, produktów oraz innych usług na stacjach benzynowych podbiło obecnie także i polski rynek
Odpowiednio zaprojektowany kawałek tworzywa sztucznego określany jest mianem jednego z najprostszych sposobów do zarządzania i kontroli nad flotą pojazdów. Ostatnie badania przeprowadzone przez niemiecką firmę Produkt Markt potwierdziły rosnące zainteresowanie nimi w branży. W Europie prawie 70 proc. firm flotowych decyduje się na wdrożenie tego produktu. Trudno się dziwić. Korzyści, jakie klienci mogą uzyskać, są wymierne. Emitenci powyższych kart z każdym rokiem oferują szeroki wachlarz dodatkowych usług w postaci dogodnych warunków uzyskania karty, zakupu zagranicznych winiet, opłat za autostrady, serwisowania auta oraz możliwości skorzystania z myjni.
Karty paliwowe w Polsce
Aktualnie w kraju oferowane są karty zarówno koncernów paliwowych, jak i niezależnych firm, które posiadają umowy z wybranymi sieciami stacji. W większości wystawiane są na numer rejestracyjny pojazdu, konkretne osoby lub też na okaziciela. Im więcej dodatkowych benefitów, jakie emitent oferuje klientom, tym większe zainteresowanie danym rodzajem karty. Dla osób podróżujących za granicę korzystniejsza jest rozszerzona wersja międzynarodowa. Natomiast dla kierowców pozostających w kraju lepszym rozwiązaniem będzie karta o zasięgu krajowym.
Powyższa oferta skierowana jest zarówno do małych przedsiębiorstw o flocie samochodowej już od trzech aut, a także średnich i dużych spółek transportowych. Liczba firm świadczących tego typu usługi z każdym rokiem wzrasta. Dlatego też na rynku możemy doszukać się kilku oferentów. Są to między innymi PKN Orlen, Bliska, Shell czy BP.
– Od 2006 roku Sixt w swojej ofercie posiada karty paliwowe wszystkich firm dostępnych na rynku. Największą popularnością cieszą się usługi sieci PKN Orlen. Jest to wygodne rozwiązanie nie tylko dla naszych pracowników, którzy przygotowują miesięczne zestawienia zużycia paliwa oraz zrealizowanych zakupów klientów, ale przede wszystkim dla kierowców wynajmujących nasze auta. Cenią sobie oni wygodę, która wynika głownie z bezgotówkowych transakcji. Nie muszą zaprzątać sobie głowy opłatami za faktury, które są bezpośrednio wysyłane na adres firmy. Emitenci, z którymi głównie współpracujemy, posiadają największą sieć stacji, co oczywiście ułatwia tankowanie samochodu w trakcie podróży – mówi Michał Wolniak, Dyrektor ds. Operacyjnych SIXT rent a car.
Kontrola wydatków
– Udogodnienia jakie oferowane są wraz z kartą paliwową pozwalają właścicielom wypożyczalni samochodowych usprawnić proces rozliczania kosztów. Aktualnie mamy ponad 200 aktywnych kart paliwowych, dlatego też opracowane programy są dla nas bardzo pomocne. Dedykowany do działań koordynacyjnych zespół monitoruje oraz kontroluje zużycie paliwa przez klientów. W sytuacji przekroczenia ustalonego wcześniej limitu na karcie, dział kontaktuje się bezpośrednio użytkownikiem w celu rozwiązania problemu. Na życzenie właścicieli firm możliwe jest także przygotowanie zbiorczego raportu z częstotliwości korzystania z karty – wyjaśnia Michał Wolniak.
Ze względu na podejścia do polityki transportowej w różnych firmach istnieje możliwość ustalania limitów na kartach: dziennego, tygodniowego, a także miesięcznego. W celu zachowania bezpieczeństwa każda karta chroniona jest kodem PIN, który uniemożliwia wykorzystanie jej przez osoby postronne.
W poszukiwaniu oszczędności
Podpisywanie kontraktów z wystawcami kart to dla wielu firm źródło dodatkowych oszczędności. W zależności od początkowych ustaleń, spółki decydujące się na korzystanie z kart paliwowych otrzymują szereg propozycji dodatkowych korzyści rabatowych. Każda oferta jest indywidualnie rozpatrywana, co w konsekwencji warunkuje rodzaj upustu: procentowy lub kwotowy.
W pierwszym przypadku uzyskiwana jest stała procentowa zniżka. Druga, z której korzysta Sixt, każdorazowo określa, o ile mniej będzie kosztować litr benzyny. Kwotowe rozwiązania wydają się być korzystniejsze, pomimo iż są zależne od wahań cen paliwa na rynku – dodaje Michał Wolniak.
Karty paliwowe to bez wątpienia najskuteczniejsze narzędzie do zarządzania wydatkami w firmach. Ze względu na szereg benefitów jakie oferują poszczególni emitenci, z każdym rokiem do grona użytkowników kart paliwowych dołącza coraz więcej organizacji. Korzystanie z powyższych usług pozwala zapewnić bezpieczeństwo i wygodę klientom, a administratorom flot oraz właścicielom firm oszczędności oraz pełną kontrolę kosztów. Nie ulega więc wątpliwości, że jest to korzystne rozwiązanie. Warto jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji przeanalizować dostępne na rynku oferty i wybrać tę, która odpowiada na konkretne potrzeby.