Niezależnie od profilu firmy, recepcja jest pierwszym i często najważniejszym miejscem kontaktu z jej gośćmi. Jest więc niezbędna nie tylko w hotelach, salonach urody, zakładach fryzjerskich czy dużych biurowcach, ale wszędzie tam, gdzie biznes spotyka się z klientem. Centralnym jej elementem jest lada recepcyjna, która ma świadczyć o profesjonalizmie i marce firmy oraz sprawiać, że osoby w niej przebywające odniosą pozytywne wrażenie.
Lada recepcyjna jest wizytówką firmy, dlatego powinna przede wszystkim być idealnie dopasowana do profilu działalności oraz pomieszczenia, w którym się znajduje. W hotelu będzie miejscem, w którym goście meldują się, otrzymują informacje o okolicy, w której przebywają i odbierają klucze do pokoi. W salonie piękności to przy niej klientki umówią się na wizytę, a w kancelarii prawnej czy biurze finansowym petenci otrzymają wstępne porady. Musi być więc wygodna, a przy tym tak skonstruowana, żeby od strony zewnętrznej zachowana była estetyka i jak największy porządek.
Zbyt dużo elementów może przytłaczać i sprawiać wrażenie chaosu. Powszechną praktyką jest więc jej możliwie jak największe zabudowanie jej od strony wejścia na recepcję, natomiast część ukryta dla oczu niewtajemniczonych posiada półki, szuflady, miejsca na komputer, urządzenia biurowe, dokumenty czy klucze. Ponieważ jest także codziennym miejscem pracy recepcjonistki, asystenta lub sekretarki, musi być przystosowana do wykonywania powierzonych mu zadań. To wszystko sprawia, że powinna być zarówno elegancka, jak i funkcjonalna.
Widoczna dla gości
Może być imponujących rozmiarów, robiących wrażenie na przybyłych gościach lub wręcz przeciwnie – skromna i nie rzucająca się zbytnio w oczy. Niezależnie od tego, dobrze dobrana lada będzie integralnym elementem całego wnętrza, świadczącym o pozycji firmy oraz profesjonalizmie.
Warto ustawić ją w taki sposób, aby nowo przybyli łatwo mogli ją zlokalizować po przekroczeniu progu recepcji. Powinna znajdować się również w miejscu, które recepcjonistce ułatwi nie tylko powitanie gości, ale także wnikliwą obserwację wejścia do firmy.
Wygoda to podstawa
Jeżeli przewidujemy, że pobyt gości w recepcji będzie dłuższy, warto pomyśleć o komfortowym krześle, hokerze lub fotelu. Co za tym idzie, także wysokość lady powinna być do tego celu dostosowana.
W przypadku krótkich wizyt doskonale sprawdzi się wysoki kontuar, przy którym goście będą mogli wygodnie stać. Również każda recepcja powinna mieć wysokość zapewniającą swobodną komunikację osobom niepełnosprawnym, poruszającym się na wózku inwalidzkim. Nie zapominajmy o tym, że od strony „roboczej” powinno się znaleźć ergonomiczne krzesło dla recepcjonistki, która będzie spędzała tam osiem godzin każdego dnia.
Styl i jakość
Może opierać się na planie litery L, posiadać nieregularne, faliste kształty lub być prostokątna, zabudowana ze wszystkich stron ściankami. Najważniejsze, aby była stylistycznie idealnie dopasowana do wnętrza, w którym się znajduje, rodzaju działalności i pozostałych pomieszczeń firmy. W nowoczesnym biurze czy gabinecie spa doskonale sprawdzi się elegancki minimalizm, w kancelarii prawnej pozytywne wrażenie zrobi klasyka lub wyważony eklektyzm. Warto zainwestować w dobrej jakości trwałe materiały, które będą estetycznie wyglądały nawet po kilku latach intensywnego użytkowania. Lada recepcyjna może być wykonana zarówno z drewna, szkła, metalu, kamienia naturalnego lub dobrej jakości tworzywa sztucznego, forniru czy laminatu na wysoki połysk. Może być elementem kolorystycznie dominującym we wnętrzu lub wręcz przeciwnie – tworzyć z nim monochromatyczną całość.
Warto pomyśleć także o jej wyeksponowaniu za pomocą odpowiedniego oświetlenia, które nada elegancji wnętrzu, a jednocześnie ułatwi pracę recepcjonistce. Również umiejętnie wkomponowane w przestrzeń rośliny doniczkowe, grafiki, fotografie lub obrazy i inne dekoracje sprawią, że recepcja będzie pełniła reprezentacyjną rolę firmy oraz sprawiała, że przebywający w niej goście poczują się komfortowo. Najważniejsze przy tym jest zachowanie umiaru i dobrego smaku.
Mając świadomość, jak ważne jest znaczenie wystroju recepcji firmy, w której klient ma z nią pierwszy – często najważniejszy kontakt, warto jego projekt powierzyć sprawdzonej marce projektowej, specjalizującej się w aranżacji i wyposażeniu wnętrz biznesowych.