Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnej firmy bez wsparcia informatycznego. Każde przedsiębiorstwo korzysta ze sprzętu komputerowego, sieci komputerowych, dostępu do internetu oraz niezbędnego w tych wszystkich procesach oprogramowania. Profesjonalne podejście do biznesu wymaga również sprawnego zarządzania relacjami z klientami.
Niezwykle przydatnym narzędziem do tego celu są systemy CMR (nazwa pochodzi od angielskiego wyrażenia customer relationship management stanowiące zestaw starannie opracowanych procedur oraz narzędzi służących zarządzaniu kontaktami firmowymi: z klientami, kontrahentami, dostawcami. Chociaż pojęcie CRM funkcjonuje w biznesie już od dawna, to dopiero w latach 90. ubiegłego wieku, dzięki rozwojowi nowych technologii informatycznych, możliwe stało się stworzenie nowoczesnego i funkcjonalnego oprogramowania CRM. Dziś programy CRM to standard.
Czym wyróżniają się dobre programy CRM?
Kompleksowy program CRM umożliwia szybkie, sprawne i – co najważniejsze – przynoszące zysk zarządzanie relacjami przedsiębiorstwa z klientami. Jako narzędzie codziennego użytku misi się cechować łatwością obsługi, gwarantującą bezproblemowe opanowanie funkcjonowania poszczególnych modułów i funkcji programu. W zależności od stopnia skomplikowania program może być wyposażony w kilka lub nawet kilkanaście modułów, odpowiadających za różnorodne funkcjonalności: między innymi rejestrację danych o klientach (a także kontrahentach, czy dostawcach), generowanie raportów na temat sprzedaży, odnotowanie wszelkich wydarzeń związanych z działalnością przedsiębiorstwa (kupno, sprzedaż, reklamacja) i innych, których podstawowym zadaniem jest automatyzacja wielu procesów.
Nowoczesne programy CRM świetnie współpracują z centralami telefonicznymi, są w stanie wysłać automatyczne powiadomienia o fakturze niezapłaconej w terminie, zapytania ofertowe, czy też kartki urodzinowe dla strategicznych klientów. Korzyści z zastosowania programu CRM w firmie System CRM jest wyposażony w trzy ważne elementy: interakcyjny, który odpowiada za komunikację z klientami, operacyjny , który odpowiada za automatyzację najważniejszych procesów biznesowych związanych ze sprzedażą, serwisem czy marketingiem oraz analityczny, odpowiadający za analizę zachowań klientów. Zintegrowane dane ze wszystkich tych modułów wpływają na zwiększenie zysków i przychodów firmy i poprawę jakości obsługi klienta, a także ułatwiają dostęp do informacji niezbędnych do podejmowania istotnych decyzji biznesowych.