Pomimo obecnych zaleceń ekspertów i rządzących nie wszyscy mogą pracować z domu – przed wybuchem epidemii koronawirusa taką możliwość miał mniej niż co piąty zatrudniony.[1] Tylko 11,5% polskich firm korzysta przy tym z usług chmurowych[2], więc większość pracowników ma znacznie utrudnione wykonywanie obowiązków w sposób zdalny.
Z biurowych urządzeń drukujących czy skanujących każdego dnia nadal korzysta (i dotyka ich) wiele osób, co może stwarzać ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Pracownicy i pracodawcy powinni zachować szczególne środki ostrożności. O czym zatem trzeba pamiętać, aby praca w biurze była bezpieczniejsza?
Dezynfekcja na pierwszym miejscu
Według Światowej Organizacji Zdrowia koronawirusy mogą utrzymywać się na różnych powierzchniach od kilku godzin do nawet kilku dni, w zależności od rodzaju powierzchni i warunków pogodowych.[3] Blaty, urządzenia wielofunkcyjne, klawiatury czy klamki to potencjalne źródło zakażenia. Dlatego pracując w biurze trzeba pamiętać przede wszystkim o częstym myciu rąk mydłem lub środkiem antybakteryjnym na bazie alkoholu (zalecane są środki 50 do 70% izopropanolu i mieszanki etanolu z wodą) oraz o dezynfekcji wszystkich dotykanych powierzchni. Dotyczy to szczególnie urządzeń z funkcjami drukowania, skanowania i faksowania, z których korzysta wiele osób – zaleca się odkażanie ich kilka razy dziennie środkami na bazie etanolu. Dobrze jest także zaopatrzyć biuro w ogólnodostępne środki odkażające, którymi zespół może dezynfekować stanowiska pracy.
– Coraz więcej firm w Polsce rezygnuje z tradycyjnych drukarek na rzecz urządzeń wielofunkcyjnych.[4] Wszędzie, gdzie są one używane, warto pamiętać o możliwości skorzystania z ich bezdotykowych funkcji. Umożliwiają one mobilną i zdalną obsługę bez konieczności „klikania” na samym urządzeniu – wystarczy komputer lub smartfon i połączenie z internetem. To ważne, gdyż każde ograniczenie bezpośredniego kontaktu z powierzchniami, które dotyka wiele osób, minimalizuje ryzyko – mówi Kacper Cieplik, Product Manager w firmie Konica Minolta Business Solutions Polska.
Ograniczony kontakt z serwisantami
Niektórzy producenci umożliwiają świadczenie usług
oraz serwisowanie urządzeń zdalnie w trosce o klientów i pracowników.
Firmy, które stosują rozwiązania bazujące na Internecie Rzeczy, platformie
chmurowej i aplikacjach, mogą naprawiać usterki oraz reagować na
incydenty bez konieczności fizycznej obecności. Warto korzystać z takiej
możliwości i wzywać techników tylko wtedy, gdy zaistnieje potrzeba naprawy
łączności urządzenia z internetem lub wymiany części mechanicznych.
[1] Według danych Międzynarodowej Organizacji Pracy z 2019 roku.
[2] Według ostatniego raportu GUS: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 r.
[3] https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
[4] Raport Związku Cyfrowa Polska Druk w Polsce 2019.
https://cyfrowapolska.org/wp-content/uploads/2019/08/Raport_Rynek_druku_sierpien2019_.pdf