W chwili uruchomienia, w 2013 roku, platforma SAP Fiori obejmowała ok. 25 aplikacji. Dziś biblioteka liczy prawie 3000 pozycji[1] i pozwala z powodzeniem obsłużyć większość procesów zachodzących we współczesnych przedsiębiorstwach. Jakie cechy sprawiły, że platforma tak dynamicznie się rozwinęła i sprawdza się w postpandemicznej rzeczywistości?
Świat biznesu zmienia się na naszych oczach w niespotykanym dotąd tempie. Hybrydowa formuła pracy, coraz większy udział wideokonferencji w stosunku do klasycznych spotkań face to face, rosnące znaczenie Work-life Balance i Employee Experience to tylko kilka z istotniejszych trendów, jakie obecnie obserwujemy. Zmieniający się rynek pracy jest dla kadry zarządzającej prawdziwym wyzwaniem. Czy nowe technologie mogą być wsparciem dla menedżerów w tych dynamicznych czasach? Oczywiście. Pod warunkiem, że są dopasowane do rzeczywistych potrzeb, łatwe w implementacji i obsłudze oraz dostępne. Tak jak SAP Fiori.
Intuicyjna obsługa i możliwość personalizacji
SAP Fiori uwzględnia wymagania współczesnych użytkowników. Jest zatem zestawem praktycznych rozwiązań, których obsługa jest intuicyjna. Strona startowa wyświetla się w postaci kafelków odzwierciedlających poszczególne aplikacje SAP Fiori – oczywiście te, do których dostęp ma dany użytkownik. Administrator ról może nadawać pracownikom dostępy do aplikacji niezbędnych na danym stanowisku. Nie trzeba szukać odpowiedniej aplikacji – znajduje się ona na stronie startowej, którą każdy pracownik może dodatkowo spersonalizować.
SAP Fiori opiera się na założeniach User Experience, dzięki czemu gwarantuje intuicyjną obsługę aplikacji. Można porównać to do zakupów w sklepie internetowym – nikt nie przechodzi szkolenia, aby sfinalizować zakup – robimy to w sposób intuicyjny, także w sklepie, w którym znaleźliśmy się po raz pierwszy. Z punktu widzenia organizacji wykorzystanie aplikacji SAP Fiori to nie tylko lepsze doświadczenia pracowników, ale również oszczędność czasu (nie trzeba uczyć pracowników obsługi oprogramowania) i pieniędzy (nie wymaga szkolenia pracowników).
Efektywniejsze zarządzanie kadrami
SAP Fiori posiada dużą bibliotekę aplikacji, z czego spora część dotyczy obszaru HR. Są to m.in. takie rozwiązania, jak: dane osobowe, wnioski o nieobecności, plany urlopowe, kalendarz zespołu, skrzynka odbiorcza, moje zastępstwa, pasek płacowy, formularz PIT, formularze PPK, oświadczenie o opiece, narzędzia kierownika.
Tematycznie aplikacje z zakresu HR obejmują najważniejsze procesy kadrowe, które standardowo występują w firmach. Co ważne, aplikacje wykorzystują najnowsze dane, więc wszystkie działania dotyczą aktualnej sytuacji, nie trzeba przeszukiwać segregatorów z danymi osobowymi, bo wszystkie niezbędne informacje są zaciągnięte do aplikacji i przetwarzane w czasie rzeczywistym.
Dostępność z dowolnego urządzenia
Nowoczesne technologie przeniosły kwestie zarządzania, również personelem, w nowy wymiar. Przede wszystkim za sprawą dostępności. Aplikacje dostępne z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu – także w smartfonach – sprawdziły się zwłaszcza w czasie pandemii i potwierdziły, że właśnie w kierunku mobilności zmierzać będą wszystkie rozwiązania pozwalające na zarządzanie: przedsiębiorstwami i zachodzącymi w nich procesami oraz zespołami rozproszonymi.
SAP Fiori to połączenie efektywnych technologii z koncepcją Design Thinking. Koncentruje się zatem na użyteczności oraz na potrzebach korzystających z niej osób. Takie podejście oczywiście przekłada się na efektywność aplikacji. Warto podkreślić, że jest to rozwiązanie bardzo precyzyjnie zaprojektowane, a koncepcja projektu została nawet nagrodzona Red Dot Award .
– podsumowuje Maciej Kabaciński, Szef Pionu HR w firmie Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.
Wdrożenie Fiori otworzyło przed użytkownikami SAP świat intuicyjnych, prostych w obsłudze i efektywnych aplikacji, z których można korzystać na różnych urządzeniach, na przykład smartfonach. Z dowolnego miejsca na świecie.