Transformacja cyfrowa, lockdowny, praca zdalna, zagrożenia cybernetyczne, wypalenie zawodowe – to rzeczywistość, w której żyjemy od długich miesięcy. Te gigantyczne zmiany w naszym otoczeniu miały bezpośredni wpływ na rynek szkoleniowy.
Stworzyliśmy wielki raport o szkoleniach, ponieważ właśnie przechodzimy rewolucję. Raport opisuje nową rzeczywistość, przedstawia nowe trendy i nowe potrzeby szkoleń wynikające z nowych wyzwań, przed którymi stanęły firmy i pracownicy
– mówi Joanna Mihułka, prezeska Altkom Akademii.
- Pandemia oraz praca zdalna spowodowały błyskawiczne przestawienie się na szkolenia online oraz powstanie nowych tematów szkoleń
- Pojawiły się nowe trendy szkoleń związane z zarządzeniem zespołami rozproszonymi, obsługą narzędzi do pracy zdalnej, zdrowiem psychicznym pracowników czy cyberbezpieczeństwem.
- Szkolenia online okazały się tańsze i z nieograniczoną listą dostawców – to ogromny plus dla przedsiębiorstw. Jednak pracownicy chcą powrotu do szkoleń stacjonarnych.
- Mikrolearning i szkolenia modułowe – taką formę nauczania wolą pracownicy.
Z najnowszego raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” dowiadujemy się o skali zmian na rynku pracy, jakie zaszły pod wpływem pandemii i wojny w Ukrainie. Żyjemy w świecie innych potrzeb, a tym samym nowych trendów szkoleń. – Stworzyliśmy wielki raport o szkoleniach, ponieważ właśnie przechodzimy rewolucję. Raport opisuje nową rzeczywistość, przedstawia nowe trendy, nowe potrzeby szkoleń. A my, będąc częścią tej branży, chcemy dowiedzieć się, jak firmy zapatrują się na te zmiany
– mówi Joanna Mihułka, prezeska Altkom Akademii.
Transformacja otwiera nowe możliwości
Początek pandemii na rynku pracy nie napawał optymizmem. Kryzys nie ominął również rynku szkoleniowego. W badaniu PISF (Polskiej Izby Firm Szkoleniowych) z 2020 r. ponad 50 proc. firm szkoleniowych przewidywało realne zagrożenie likwidacją. Jak okazało się niedługo później, wszyscy musieliśmy przystosować się do nowej kultury pracy – w formie online.
W praktyce oznaczało to również prace nad stworzeniem szkoleń, które byłyby równie angażujące i jakościowe, co szkolenia stacjonarne. Firmy, które chciały szkolić swoich pracowników, również przestawiły się na szkolenia online, które okazały się tańsze od stacjonarnych i na dodatek z niegraniczonym rynkiem dostawców.
Pracodawcy stanęli przed wieloma wyzwaniami. Musieli nauczyć się zarządzania zespołem pracującym częściowo w domu i częściowo w biurze. Pojawiły się zupełnie nowe narzędzia do pracy zdalnej. Firmy musiały przy tym zadbać o bezpieczeństwo cybernetyczne swoich danych. Dzięki tym wszystkim ruchom rynek pracy niezwykle szybko zaadaptował się do nowych realiów.
Z raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” wynika, że mimo zniesienia obostrzeń dotyczących możliwości organizacji szkoleń stacjonarnych, nadal wiele firm wybiera szkolenia online. Co ciekawe, badanie pokazuje również, że dla większości samych uczestników bardzo atrakcyjne są jednak szkolenia stacjonarne/wyjazdowe. Pracodawcy muszą więc pogodzić potrzeby pracowników z wymogami biznesowymi.
Nowe potrzeby szkoleń
Nowy system pracy bezpośrednio wpłynął na pojawienie się innych, nowych potrzeb szkoleniowych pracowników.
Każda sytuacja ma swoje odzwierciedlenie w potrzebach szkoleniowych. Zauważa się wzrost zainteresowania szkoleniami z obszaru wellbeingu, zdrowia psychicznego. Obecnie myśli się o całościowym podejściu do zarządzania sobą w niepewnych czasach Umiejętne zarządzanie zespołem skutkuje podniesieniem poziomu satysfakcji pracowników, którzy mogą przeplatać życie zawodowe z życiem prywatnym, podnosząc w ten sposób motywację i wydajność. W konsekwencji wielu pracowników może uchronić się przed wypaleniem zawodowym.
– mówi Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji menedżerskich w Altkom Akademii.
Pracownicy również zmienili swoje podejście do szkoleń. Dostępność wiedzy online sprawiła, że oczekują oni od pracodawców szkoleń nie tylko wysokojakościowych, ale również podzielonych na w niewielkie części – tzw. mikrolearning, możliwy do zaaplikowania w dowolnym momencie. Pracownicy nie chcą też spędzać na szkoleniach długich godzin. W raporcie czytamy, że ponad połowa respondentów (54%) wskazuje, że najchętniej wybiera szkolenia podzielone na moduły rozłożone w czasie, np. na 3-4 dni i w godzinach pracy. Inne zdanie na ten temat mają szefowie, którzy najchętniej wybierają całodniowe szkolenia.
Paradoks pandemii
Jak dowiadujemy się z raportu, stagnacja w obszarze szkoleń nie trwała dłużej niż 6 miesięcy. Dla części firm szkoleniowych pandemia paradoksalnie ułatwiła planowanie, organizację i koordynację szkoleń.
Dziś żyjemy w świecie zupełnie innych szkoleń niż miało to miejsce nawet rok temu. Zaskakujący dla nas był kwiecień 2022 r., gdzie znacząco wzrosło zainteresowanie szkoleniami z bezpieczeństwa w sieci w stosunku do zeszłego roku. Była to oczywiście konsekwencja sytuacji w Ukrainie
– mówi Robert Tomaszewski, Business Development Director w Altkom Akademii.
Firma szkoleniowa Altkom Akademia jest przykładem, że transformacja cyfrowa okazała się pomocna w poszerzeniu działalności. Jej obecność na zeszłorocznych targach Gitex Technology Week przyniosła współpracę z World Trade Center Accra w Ghanie. Altkom Akademia dostarcza obecnie około 250 szkoleń na rynek afrykański, m.in. z obszaru IT oraz zarządzania.
W tym roku Altkom Akademia poszerzyła współpracę o osiem uczelni wyższych w Polsce. Uczelnie te przy wsparciu praktyków z Altkom Akademii oferują nowoczesne kierunki studiów podyplomowych z zakresu zarządzania oraz IT. Wszystkie zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym.