Początkowo wzbudzały tylko zainteresowanie i odstraszały swoją zaporową ceną, teraz są kupowane coraz częściej w Europie, również w Polsce. Samochody hybrydowe, ponieważ to o nich mowa, rywalizują teraz coraz skuteczniej z samochodami benzynowymi i dieslami.
W Stanach Zjednoczonych hybrydy przyjęły się praktycznie od razu i teraz w Ameryce Północnej korzystają z nich miliony kierowców. Również w krajach Europy Zachodniej pojazdy z napędem hybrydowym zostały gorąco powitane – na przykład w Holandii kierowcy hybryd nie musieli płacić dodatkowych podatków związanych z emisją dwutlenku węgla. W Polsce jednak nadal hybrydy są przez wielu uznawane za samochód wprawdzie ciekawy, ale nieprzydatny, szybko psujący się, mało wydajny w jeździe. W rzeczywistości jednak sprawa prezentuje się inaczej, o czym świadczą stale rosnące słupki sprzedaży.
Japońska Toyota w 1997 roku wypuściła na rynek pierwszy samochód z napędem hybrydowym. Od tego czasu marka konsekwentnie zdobywa zadowolonych klientów, oferując im coraz to nowe modele i udoskonalone funkcje i efektywność działania. W 2013 roku samochody hybrydowe Toyota sprzedawały się wyjątkowo dobrze, ponieważ w całej Europie sprzedano ich łącznie ponad 153 tysiące, o 43% więcej niż w 2012 roku. Najczęściej klienci wybierali samochody Auris Hybrid, których sprzedało się przeszło 64 tysiące, na drugim miejscu znalazła się Yaris Hybrid, na trzecim nowe generacje Priusa – Prius+ oraz Prius Plug-in Hybrid. Także wielu nowych właścicieli znalazły auta Lexus należące do grupy Toyota.
W Polsce sprzedano w 2013 roku aż 2 tysiące pojazdów hybrydowych. Na tle Europy nie jest to zbyt wysoka liczba, niemniej jest większa niż rok wcześniej. Za nadal słabą sprzedaż hybrydowych samochodów w Polsce odpowiada głównie brak ulg, bezpłatnych parkingów oraz zniżek na autostradach, chociaż coraz więcej miast we własnym zakresie oferuje kierowcom aut hybrydowych darmowe czy obniżone koszty parkingów. Minusem jest fakt, że auta hybrydowe, które mają pojemność silnika większą niż 2 litry, są objęte stawką akcyzy jak dla samochodów nieekologicznych.
Samochodów hybrydowych w Polsce przybywa, ale nie w takim tempie jak w krajach lepiej rozwiniętych. Jednak grono zwolenników pojazdów z silnikami elektrycznymi ciągle się powiększa i tendencja ta ciągle jest wzrostowa.
Spotkałam się z opinią, że hybrydy są dla ekodziwaków :/ ale zawsze to są osoby, które nie miały okazji spróbować jazdy hybrydą. Staram się bronić aut z niebieskim znaczkiem 🙂 bo sama jeżdżę yariską i świetnie się sprawuje. Nie martwię się o naprawy i ciągłe tankowanie.
na świecie hybrydy sprzedają się na pniu, tylko u nas ludzie z rezerwą do nich podchodzą. polacy potrzebują więcej czasu 🙂 ile ci ten yaris w tych korkach pali?
juz mialam okazje jezdzic hybrydowa Jariska jak dla mnie bomba,teraz mysle o zakupie tego autka, mysle ze powoli i u nas hybrydy wejda w zycie szczegolnie w duzych miastach idealnie beda sie sparwdzac
TOYOTA Yaris – genialne auto