Home / Zarządzanie / TRZY TRENDY, KTÓRE WPŁYNĄ NA RYNEK PRACY W 2025
TRZY TRENDY KTÓRE WPŁYNĄ NA RYNEK PRACY W 2025

TRZY TRENDY, KTÓRE WPŁYNĄ NA RYNEK PRACY W 2025

Dzisiejszy rynek pracy charakteryzuje się dużą niepewnością oraz wysoką dynamiką zmian. Część z nich jest napędzana przez szybki postęp technologiczny i zmieniające się potrzeby kompetencyjne pracodawców. Inne z kolei wynikają z ewolucji podejścia firm do kwestii takich jak elastyczność pracy i formy zatrudnienia. Wiele wskazuje na to, że w roku 2025 zaobserwujemy kontynuację tych trendów.

Tegoroczne dyskusje dotyczące zmian na globalnym rynku pracy zdominowały tematy związane z dynamicznym tempem rozwoju sztucznej inteligencji oraz elastycznością pracy. Ta ostatnia najczęściej pojawiała się w kontekście kolejnych doniesień o obowiązkowych powrotach do biura, zarządzanych przez globalne organizacje, oraz niezadowoleniu pracowników, którzy nie chcą rezygnować z korzyści, jakie czerpali z pracy zdalnej. Kwestią, która zyskiwała na popularności był także zrównoważony rozwój. Wszystkie te zmiany mocno zdominowała jednak ogólna niepewność.

NIEPEWNOŚĆ OKREŚLA STRATEGIE FIRM I PROFESJONALISTÓW

Mnogość równocześnie zachodzących zmian sprawia, że w ostatnim czasie pracodawcy i profesjonaliści mierzyli się z niepewnością. Organizacje miały świadomość, że rzeczywistość, w której funkcjonują, w każdym momencie może się zmienić w sposób nieprzewidywalny, a pełne przygotowanie na taką okoliczność jest w praktyce niemożliwe.

Jak zauważa Karolina Szyndler, Senior Director w Hays Poland, coraz silniej wpływa to na sposób funkcjonowania przedsiębiorstw.

Tak zwany świat BANI, czyli rzeczywistość charakteryzująca się niepokojem i brakiem przewidywalności, odmienił podejście firm do tego, jak tworzą swoje strategie biznesowe. O ile cele długoterminowe pozostają ważne, to nieprzewidywalność otoczenia biznesowego sprawia, że absolutnie kluczowymi są obecnie zwinność i zdolność adaptacji do bieżących zdarzeń

komentuje ekspertka.

Wpływa to również na strategie rekrutacyjne. W niektórych firmach może się to przejawiać większym zainteresowaniem formami zatrudnienia zewnętrznego, podczas gdy w innych ogromną ostrożnością w podejmowaniu decyzji o wypełnianiu lub tworzeniu wakatów. Organizacje chcą mieć bowiem absolutną pewność, że zatrudnienie nowej osoby jest czymś, czego firma potrzebuje i na co może sobie w danym momencie pozwolić. Tak długo, jak na rynku nie zaobserwujemy ożywienia gospodarczego, w roku 2025 należy oczekiwać kontynuacji takiego podejścia firm do rekrutacji. Ostrożność określa ponadto decyzje zawodowe profesjonalistów.

Najlepsi kandydaci, z adekwatnym doświadczeniem i umiejętnościami, bardzo często nie szukają aktywnie pracy. W ostatnim czasie byli raczej nastawieni na badanie rynku i oczekiwanie na rozwój sytuacji, niż podejmowanie ryzyka, jakim dla wielu jest zmiana pracodawcy.

– mówi Karolina Lis, Senior Director w Hays

ROZWÓJ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

Dynamiczny postęp sztucznej inteligencji oraz rosnąca skala jej zastosowania są źródłem ogromnych korzyści i szans na rozwój. Jednak dla wielu pracowników są również powodem do niepokoju. Jak wynika z Raportu płacowego Hays ze stycznia 2024 roku, z AI w miejscu pracy korzystało wówczas 23 proc. specjalistów i menedżerów. Obawy związane z ograniczeniem możliwości zatrudnienia wraz z rozwojem tej technologii deklarowało z kolei 36 proc.

Skala wykorzystania sztucznej inteligencji rosła na przestrzeni roku, a wraz z nią świadomość jej imponujących możliwości. Automatyzacji podlegały kolejne zadania, m.in. te związane z produkcją, obsługą klienta, finansami czy marketingiem. W niektórych przypadkach prowadziło to do zwiększenia produktywności i odciążenia pracowników, natomiast w innych skutkowało ograniczeniem zapotrzebowania na określone profesje.

W obszarze marketingu po raz pierwszy dostrzegamy spadek zapotrzebowania na profesjonalistów, których zadania już teraz można częściowo zautomatyzować lub powierzyć sztucznej inteligencji, np. specjalistów ds. SEO, content czy e-mail marketingu Zauważa jednak, że trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy jest to początek dominującego trendu, czy jedynie czasowa fluktuacja. – W marketingu i sprzedaży, a więc obszarach bazujących na jakości przekazu i zrozumieniu konsumenta, wytwory sztucznej inteligencji na dłuższą metę mogą okazać się mniej skuteczne od komunikatów stworzonych przez człowieka. Nie pozostaje nam nic innego, jak wnikliwe obserwować rozwój sytuacji w roku 2025.

stwierdza Justyna Chmielewska, Director w Hays.

Nadchodzący rok będzie w związku z tym dobrym czasem na proaktywne podejście wobec podnoszenia kwalifikacji i rozwijania umiejętności związanych z wykorzystywaniem narzędzi AI. Warto wiedzieć, jak technologia może wspierać, a nie wypierać pracę człowieka.

WRACA KWESTIA POWROTU DO BIUR

Chociaż mogłoby się wydawać, że postpandemiczną falę powrotów do biur mamy już za sobą, to w tym roku kolejne firmy ogłaszały rezygnację z modelu zdalnego na rzecz rozwiązań hybrydowych lub nawet w pełni stacjonarnych. Jak wynika z badania „CEO Outlook” firmy KPMG, aż 83 proc. dyrektorów zarządzających przewiduje, że do roku 2027 ich firmy powrócą do modelu pracy funkcjonującego przed pandemią. Oznacza to, że w 2025 należy spodziewać się dalszego wzrostu udziału pracy z biura – również w branżach, w których do niedawna takie rozwiązanie było bardzo rzadko stosowane.

Rok 2024 w branży IT upłynął pod znakiem powrotu do biur. Większość rekrutujących firm jako docelowy model współpracy wskazuje obecnie pracę hybrydową, np. w modelu dwa dni w biurze, trzy dni w domu. Pracodawcy zaczęli podkreślać, że poza jakością wykonywanej pracy, ważny jest również aspekt pracy w zespole, dzielenie się wiedzą oraz budowanie przywiązania do organizacji. Powołują się przy tym na argument, że jest to zdecydowanie łatwiejsze do osiągnięcia w bezpośredniej współpracy

– komentuje Alicja Malok, Senior Director w Hays Poland.

Trend ten potwierdzają wyniki corocznego badania Hays. O ile w roku 2022 zdalnie pracowało aż 42 proc. specjalistów IT, to w 2024 odsetek ten wyniósł 32 proc. Jednocześnie rośnie grupa profesjonalistów funkcjonujących w modelu hybrydowym, z przynajmniej jednym dniem pracy z biura w tygodniu. W branży technologicznej odsetek ten wzrósł z 15 proc. w 2022 do 29 proc. w roku 2024. Należy oczekiwać, że w roku 2025 nastąpią kolejne działania ukierunkowane na zwiększenie udziału pracy stacjonarnej w obecnych modelach pracy.

Z rynku pracy napływają różnorodne i niejednokrotnie sprzeczne sygnały, które pokazują, że początek nadchodzącego roku może przypominać 2024. Jednak jak wskazują eksperci Hays, bez względu na to, czy w najbliższym czasie doczekamy się wyczekiwanego ożywienia, kandydaci z poszukiwanymi kompetencjami, doświadczeniem i biegłością cyfrową pozostaną bardzo cenni dla pracodawców.