Sukces grywalizacji polega na aktywnym tworzeniu społeczności zaangażowanej wokół produktu czy usługi oferowanej przez firmę. Systemy nagród i rankingi wykorzystywane są w wielu branżach, również związanych z IT. Jakie możliwości daje dla sektora usług logistycznych i transportowych?
Gracz vs gracz
Mówiąc o mechanizmach grywalizacji w biznesie, na myśl przychodzą procesy rekrutacyjne. Poprzez niekonwencjonalne metody pozyskania pracowników, firmy tworzą zespoły specjalistów, którzy przede wszystkim myślą kreatywnie oraz angażują się w życie przedsiębiorstwa. Taka forma może być wyjątkowo atrakcyjna dla ludzi młodszych, którzy szukają swojego pierwszego miejsca zatrudnienia.
Za przykład można podać europejską giełdę transportową, która za pośrednictwem gry edukacyjnej, skierowanej do studentów, pokazała jak funkcjonuje dział logistyki. Głównym zadaniem gry jest zarządzanie flotą pojazdów. Reguła jest prosta: wybranie najkorzystniejszej oferty przeładunku dla swojej firmy w odpowiednim miejscu, za odpowiednią cenę i od odpowiedniego kontrahenta. Cel gry to, zdobycie jak największej liczby punktów doświadczenia przed innymi graczami. Co przedsiębiorstwo zyskało dzięki takiemu działaniu? Studenci poznali funkcjonalność programu i działań branży logistycznej, jeszcze przed podjęciem pracy, a firma opinię otwartej na nowe rozwiązania, nowoczesnej oraz przyjaznej.
Ciekawym modelem zarządzania zasobami ludzkimi w branży TSL z wykorzystaniem mechanizmów grywalizacji wykazały się Duńskie Koleje Państwowe. Wprowadziły system, który umożliwiał pracownikom dzieleniem się swoimi pomysłami na usprawnienie firmy. Możliwość udziału w procesach decyzyjnych sprawiła, że zebrano prawie dwieście pomysłów na to, jak poprawić efektywność i obsługę klientów. Przykład ten potwierdził zasadę, że mechanizmy grywalizacji sprawdzają się świetnie do tworzenia społeczności w grupie osób o przeważającym wykształceniu technicznym.
System nagród, zamiast kar
Otrzymanie kary, może zniechęcić do wykonania czynności, nie jest to jednak regułą. Zamiast bardzo popularnego systemu kar, w Sztokholmie wprowadzono system nagród. Szwedzi, by przekonać kierowców do przestrzegania przepisów drogowych, stworzyli radary, które robiły zdjęcia kierowcom jeżdżącym z prawidłową prędkością. Kierowcy dostawali informację, podobną do tej po otrzymaniu mandatu. W środku znajdował się list gratulacyjny oraz bonusy, przysługujące za jazdę zgodną z przepisami. Co ciekawsze, nagrody były ufundowane z puli pieniężnej zapewnionej przez piratów drogowych. Po trzech dniach akcji, obok radarów przejechało 25 tys. samochodów z prędkością niższą niż maksymalna.
Optymalizacja logistyki poprzez grywalizację
Wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych zawsze było priorytetem dla branży logistycznej. Wprowadzenie elementów grywalizacji, może również wpłynąć na optymalizację istotnych wskaźników wydajności, czy poprawy efektywności na poszczególnych etapach procesu logistycznego.
– Coraz częściej firmy logistyczne i transportowe sięgają po aplikacje elektroniczne, nie tylko skracające proces wystawienia każdego zlecenia transportowego do kilku sekund, ale również dające możliwość dodania elementów grywalizacyjnych. – mówi Sławomir Woźniak, dyrektor ds. sprzedaży marki SOOT.
Systemy służące do usprawnienia procesów logistycznych, działające jako platformy internetowe dają możliwość zbierania zleceń transportowych od działów handlowych, importowania danych z zewnętrznych systemów ERP, organizowania na ich bazie aukcji lub przetargów oraz przekazywania ich do realizacji wybranym przewoźnikom.
– Wszystkie te funkcje dają możliwości tworzenia rankingów, punktowania aktywności w systemie oraz porównywania czasu wprowadzenia, czy dostarczenia towaru. – dodaje Sławomir Woźniak. W rozwiązaniach przez nas proponowanych przy zleceniu transportu, możliwe jest przydzielenie go do konkretnego spedytora lub z zawężonej listy która została przygotowana na podstawie aukcji i licytacji. Wcześniejsze aktywności czy starania kontrahentów dają im przewagę przy kolejnych zleceniach.